Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

De Maestro. Het meesterstuk van McDonald’s.

Terug

Gedragscampagne lang - Effie Awards 2017 - brons

De Maestro. Het meesterstuk van McDonald’s.

Effie bekroning

brons

2017

Opdrachtgever

McDonald's Nederland B.V.

Bureau('s)

TBWA\NEBOKO

Samenvatting

De Maestro Burger campagne keert het tij voor McDonald’s. Eten is emotie, en daar zet de campagne vol op in. Met impact en een nieuwe stijl - verrassend, verleidelijk en echt – toont McDonald’s leiderschap. De keuze voor kwaliteit in strategie, creatie en middelen betaalt zich uit. De creatie scoort significant op alle KPI’s. De Maestro Burger trekt Occasionals weer naar McDonald’s. Ondanks zijn hoge prijs vliegt de Maestro over de toonbank, laat het marktaandeel weer stijgen en zorgt voor de hoogste gemiddelde kassa-aanslagen ooit. Een waar meesterstukje van McDonald’s.

Juryrapport

In een markt vol hamburgerrestaurants, hipster-foodies en nieuwe hoogwaardige producten zit een keten die inzet op euroknallers compleet in de verkeerde hoek. Via een heldere strategie en een mooie strakke campagne - en uiteraard het goed getimede nieuwe product - weet McDonald’s zich toch succesvol in die markt in te vechten. Het creatieve concept en de voor McDonald’s verfrissende middelenmix doen hun werk uitstekend, ook al lijken de elementen in de campagne soms te weinig met elkaar geïntegreerd.

 

De Maestro en de communicatie rondom deze ‘betere burger’ hebben ervoor gezorgd dat McDonald’s de spiraal van altijd maar weer die goedkope burgers heeft kunnen doorbreken. De keuze voor twee fasen - food-appeal en story telling/beleving - werkt. De creatieve uitwerking is goed: meerdere zintuigen worden geprikkeld, de emotie en food-beleving zijn succesvol gekoppeld. Wel een kleine kanttekening: de millenials als doelgroep, dat is wel heel erg old school. Binnen die enorm grote doelgroep kan veel gerichter getarget worden. Niettemin heeft de campagne zijn nut bewezen. Het imago van McDonald’s op het gebied van smaak en kwaliteit heeft een flinke duw in de goede richting gekregen.

 

Heldere strategie, origineel creatief concept, negatieve markttrend gekeerd

 

 

 

 

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?