Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Een leven redden. Je hebt het in je.

Terug

Maatschappelijke campagne - Effie Awards 2017 - brons

Een leven redden. Je hebt het in je.

Effie bekroning

brons

2017

Opdrachtgever

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Bureau('s)

Publicis One
OMD
exPRtease

Samenvatting

De campagne verdient een Effie omdat we gekozen hebben voor een radicaal nieuwe aanpak die de moeilijke doelgroep 'twijfelaars' in beweging heeft gebracht, met meer ja-registraties als resultaat. Door twijfelaars te stimuleren en helpen in hun keuzeproces zijn ze meer gaan nadenken en praten over het onderwerp en is het aantal twijfelaars afgenomen van 58% naar 44%. Doordat minder mensen twijfelen hebben we meer mensen kunnen activeren hun keuze te registreren, waardoor het aantal registraties met 47% is gestegen en het aantal ja-registraties toe nam van 52% naar 65%.

Juryrapport

Juryrapport

 

Een lastig thema, donorregistratie. Mensen voelen veel barrières en twijfels, registratie is allesbehalve vanzelfsprekend. Dankzij deze maatschappelijke campagne, gebaseerd op een sterk inzicht, is het aantal twijfelaars fors afgenomen (van 58 naar 44%). Meer mensen hebben hun keuze geregistreerd (47% stijging), in 65% van de gevallen mondde dat uit in een Ja. Deels is dat te danken aan het feit dat het maatschappelijk debat flink woedde in de campagneperiode vanwege de donorwet die op de politieke agenda stond. Maar ook communicatie heeft veel gedaan, zo tonen de cijfers aan.

 

De campagne was gericht op het stap voor stap weghalen van de drempels, met de customer journey als uitgangspunt. Het creatieve idee is sterk, mede door de dubbele bodem in de kernboodschap. Een mooie multimediale campagne, met voor elk kanaal een sterke gerichte executie. Daardoor zijn meer mensen gaan nadenken en praten over donorregistratie. Minpuntje is dat spijkerharde bewijsvoering voor het effect van de campagne ontbreekt: zijn het de echte twijfelaars die zich hebben laten registreren of misschien mensen die het toch al van plan waren? Iets meer info over de aard van de ‘conversie’ zogezegd, zou verhelderend zijn geweest. Maakt niet uit, de doelstellingen zijn ver overtroffen. Hoewel het nog geen echte doorbraak is, is er voor het eerst groei gerealiseerd op dit enorm lastige thema.

 

Sterk inzicht, mooie multimedia-campagne, bewonderenswaardig resultaat

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?