Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

GGZ Nederland. Minder regelgekte. Meer zorg.

Terug

Maatschappelijk - Effie Awards 2018 - zilver

GGZ Nederland. Minder regelgekte. Meer zorg.

Effie bekroning

zilver

2018

Opdrachtgever

GGZ Nederland

Bureau('s)

ETCETERA
OMD
DPPLR

Samenvatting

Het roer moest om. De regeldruk in de geestelijke gezondheidszorg was om gek van te worden, maar iedereen draaide om de hete brij heen in een risicomijdende sector. Ondanks het beperkte budget is niet gekozen voor de gemakkelijke weg. Het roer ging om. Want er is met lef kwetsbaarheid en initiatief getoond. Dat bracht massaal mensen in beweging. Het roer is om. De saaie en taaie regeldruk-discussie is doorbroken. Het issue is breed omarmd als urgent actiepunt. Nieuwe regels zijn bedacht, oude geschrapt. Een akkoord is gesloten met de staatssecretaris.

Juryrapport

Ambitie

Het roer moest om, we moesten opstaan tegen de verlammende regeldruk in de geestelijke gezondheidszorg. Dat was de opdracht die GGZ zichzelf stelde. Die regeldruk - en dus de grote administratieve last voor zorgverleners - was namelijk dermate ver doorgeslagen dat dit aantoonbaar ten koste ging van de kernactiviteit van GGZ: mensen in geestelijke nood helpen.

GGZ wilde van een taai (en saai bevonden) discussiepunt en urgent actiepunt te maken. Deze forse ambitie is uitstekend onderbouwd met concrete doelstellingen: bereik minimaal 45% van Nederland, een hogere waardering dan de 6,4 MeMo2-benchmark en minimaal 50.000 mensen die het manifest met actiepunten tekenen.

Strategie

Bereik, impact, actie. Dat zijn de sleutelwoorden van deze campagne die is gebaseerd op het inzicht dat brede maatschappelijke erkenning van het probleem nodig is om de druk op de politiek te kunnen opvoeren. De strategie is slim en gedurfd: eerst de hand in eigen boezem steken (kwetsbaarheid tonen) en vervolgens met concrete actiepunten en initiatieven komen. Deze aanpak, vertaald in uitstekende en bijzonder impactvolle creatie, mondde uit in een uitermate geslaagde campagne. Het onderwerp is zeer goed geframed - regelgekte! - en de discussie is stevig op gang gebracht, mede dankzij de activistische aanpak. Dat maakt de campagne een schoolvoorbeeld van hoe je communicatie kunt inzetten voor een maatschappelijk doel, waarvoor het nodig is mensen in beweging te brengen.

Resultaat

Het resultaat is uitstekend, zeker gezien het beperkte budget: 60,2% netto bereik, een waarderingscijfer van 6,6 en maar liefst 162.000 handtekeningen. Het thema is daadwerkelijk van discussiepunt actiepunt geworden. Op kennis en houding waren meetbare parameters welkom geweest, maar dat de politiek zo snel de handschoen oppakte is een mooie prestatie: de belangrijkste eis van GGZ (wijzigingen in het nieuwe bestuurlijk akkoord) is ingewilligd. En ook binnen de GGZ-sector zijn nieuwe initiatieven op gang gekomen, zoals schrapsessies (mooi gevonden woord!) om de regelgekte op te lossen.

Er is dus veel bereikt en daarin heeft communicatie een grote rol gespeeld. Of dat resultaat op de langere termijn gaat leiden tot betere zorgverlening aan patiënten, moeten we afwachten. De campagne heeft daartoe in ieder geval alles en iedereen perfect in stelling gebracht voor de broodnodige maatschappelijke verandering, precies zoals het doel was. Daarom verdient de campagne zilver.

 

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?