Hoe een sympathieke Valentijnsactie ongekende resultaten oplevert voor Samsung.
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2017 - brons
Hoe een sympathieke Valentijnsactie ongekende resultaten oplevert voor Samsung.
Effie bekroning
brons
2017
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Door slim in te spelen op social media gedrag van millennials is een sympathieke Valentijnsactie viraal gegaan. Hierdoor realiseert Samsung tegen de dalende markttrend in een ongekend resultaat in verkoop en engagement. Een campagne-investering van slechts 75.000 euro levert een stijging in de gemiddelde wekelijkse sales van de A serie 2017 van +159% op, een groei van het totale volume marktaandeel van de A serie 2017 van 3%, maar liefst 2,8 miljoen aan mediawaarde en een groei van de Samsung base op Facebook van 17,5% (+70.000 likes).
Juryrapport
Wie een nieuw mobiel toestel introduceert in het mid-segment communiceert vooral over de prijs en het product. Samsung wilde ‘vanuit het merk’ (specifiek vanuit de merkwaarde ‘proud to own’) gaan verkopen en knalde er een Valentijnsactie tegenaan. Een leuke actie, vol in de roos bij de doelgroep voor wie Valentijnsdag niet alleen een kwestie is van iemand verrassen, maar ook van jezelf profileren: de doelgroep werd opgeroepen een filmpje te maken voor potentiĆ«le dates met beelden uit de eigen social-profielen.
Het is een Facebook only-campagne, waardoor het mediabudget slechts 1.000 euro bedraagt. Met een filmpje waarin de kijker de hoofdrol speelt - en niet het toestel! - zijn uitzonderlijke resultaten geboekt: dik 5.000 toestellen per week tegen 2.000 per week het jaar ervoor tijdens de introductie van een eerder Samsung-type. Dat is een zeer goed resultaat voor een toestel in dit marktsegment.
De cijfers zijn helder: website-statistieken tonen aan dat de verhoogde belangstelling voor dit specifieke toestel aan de Valentijns-campagne te danken is. De ludieke actie heeft tot zeer hoge scores in engagement geleid (viewstarts, uniek aangemaakte video’s, likes en Facebook-comments). Bovendien is aannemelijk gemaakt dat de verkoopresultaten mede aan het sterke idee en de strategie voor deze actie te danken zijn, zonder extra winkelacties, promodruk, abonnementenverkoop door telco-providers of eventuele andere vormen van (merk)communicatie van Samsung. Last but not least heeft de campagne ook het nodige voor het merk gedaan: op merkoverweging en -voorkeur is de doelstelling overtroffen, op merktrots zelfs verdubbeld.
Sterke facebook-only campagne, recht in de doelgroep, prima resultaat