Mond, Spraak, Arm. Beroerte-alarm!
Maatschappelijke campagne - Effie Awards 2017 - zilver
Mond, Spraak, Arm. Beroerte-alarm!
Effie bekroning
zilver
2017
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Mond, spraak, arm. Beroerte-alarm! Een mantra dat het makkelijk maakt om de signalen van een beroerte te onthouden. Zodat het te reproduceren is op de meest stressvolle momenten. Door de koppeling van de signalen aan een nieuw woord (beroerte-alarm), maken we effectieve voorlichting die wordt overgenomen door anderen in de sector en nog lang mee zal gaan. Het resultaat: 65% meer mensen herkennen spontaan de signalen van een beroerte. Maar mooier nog: we krijgen talloze meldingen dat er nu al levens door gered zijn.
Juryrapport
Dagelijks worden circa 125 mensen getroffen door een beroerte, 25 daarvan overleven het niet. Deze campagne gaat dus over leven en dood. Exacter: over mensen bewust maken van het feit dat snel handelen hersenschade of zelfs de dood kan voorkomen. De Hartstichting heeft dat zeer effectief gedaan, met behulp van het mantra ‘Mond, Spraak, Arm. Beroerte-alarm!’, dat kort en krachtig de signalen voor een beroerte verwoordt. In eerste instantie een stevige tongbreker, maar als het er eenmaal inzit...
De communicatiecampagne is ijzersterk, emotioneel en vol impact. Het inzicht - het naastenperspectief als uitgangspunt - is zeer goed doorgevoerd in de kanalen, ook online. De creatie is niet heel origineel, maar wel heel effectief en to-the-point. Meer dan de helft van de Nederlanders herkent nu de signalen spontaan (dat was 31%), ruim boven de toch al ambitieuze doelstelling. De campagne zet bewust niet in op het handelingsperspectief, namelijk 112 bellen zodra een signaal herkend wordt, omdat 88% al weet al dat dit de gewenste reactie is.
De campagne heeft uitstekend gewerkt, de earned media-aandacht was gigantisch. De spontane bekendheid van de beroerte-signalen (scheve mond, verwarde spraak, lamme arm) steeg van 31% naar 51%, ruim boven de doelstelling. Mooie bijvangst: het campagnemateriaal is opgenomen bij de GGD’s en in de biologieles op scholen. Jammer dat niet onderzocht is hoeveel hersenschade werkelijk is voorkomen, die info zal bij alarmdienst 112 vast en zeker bekend zijn. Hoe dan ook, de campagne heeft levensreddend werk gedaan.
Ambitieuze doelstelling, sterk inzicht, uitstekende strategie, uiterst effectief