Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Volkswagen Brand Trust

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2017 - brons

Volkswagen Brand Trust

Opdrachtgever

Pon’s Automobielhandel B.V. (Volkswagen)

Bureau('s)

Achtung!mcgarrybowen
DDB & TRIBAL AMSTERDAM
Mediacom
BrandDeli

Samenvatting

Na het uitbreken van het dieselschandaal wordt Volkswagen wereldwijd een symbool voor corporate fraude. Om het merk vertrouwen te herstellen speelt Volkswagen consistent in op de bijzondere herinneringen die veel mensen aan hun Volkswagen hebben. Met een pure en eerlijke aanpak in ATL, branded content, social media en 1-op-1 communicatie, blijft Volkswagen dicht bij zichzelf én bij de fans. Daarmee herstelt Volkswagen het merk vertrouwen in Nederland significant sneller dan in andere landen. Zo wordt in een agressieve markt het marktleiderschap zelfs uitgebouwd; een prestatie tegen iedere verwachting in.

Juryrapport

Juryrapport

 

Een wereldwijd dieselschandaal, het zal je merk maar overkomen. In Nederland heeft Volkswagen na deze nachtmerrie een ‘crisismanagement-campagne’ gevoerd om het marktleiderschap te beschermen en de merkoverweging voor Volkswagen op peil te houden. Met veel lef is direct schuld bekend om in fase twee van de campagne de koers te verleggen richting sympathie. De case is echt ‘merk-werk’ en hoewel een scherp consumenten-inzicht ontbreekt heeft de gedurfde strategie - dicht bij het gevoel voor het merk blijven - zijn werk gedaan. Daarbij moet opgemerkt worden dat de commercial, waarin met een knipoog het sjoemelen nog even dunnetjes werd overgedaan, voor sommige merkliefhebbers over the top was.

 

Het vertrouwen in Volkswagen is terug, hoewel dat natuurlijk niet echt weg was. Merkvertrouwen en likeability zijn verschillende dingen. Consumenten associëren zo’n schandaal vooral met ‘de hoge heren’, op het niveau van de auto ebt de merkvoorkeur niet zo snel weg. Aan de andere kant, als Volkswagen niets had gedaan - stil zitten als je geschoren wordt - was de schade mogelijk groter geweest. Dus een prima campagne met een slimme activatie-component die uitstekend heeft gewerkt: vertrouwen en marktaandeel zijn zelfs gestegen, dankzij de relevante communicatie en ondanks de lagere promodruk en de lagere share of voice dan de twee grootste concurrenten. Mooi voorbeeld van succesvol ‘proactief merk-herstelwerk’.

 

Proactieve reactie op reputatieschade, strak op het merk, prima resultaat

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?