Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Nieuwsbericht

Terug 21 augustus 2017

Interview Frank Houben (KLM)

21 augustus 2017 . Interview Frank Houben (KLM)

‘'Zonder lef geen vernieuwing' is mijn adagium'

Meer dan ooit komt het in marketing aan op vernieuwing en hiermee gepaard lef en durf. Lef om te veranderen. Durf om risico’s te nemen. Innovatie heeft daarom ook een plek gekregen tijdens de uitreiking van de Effie Awards. Dit jaar wordt er voor het eerst – los van de Effies – een nieuwe prijs uitgereikt: de LEFfie, een ‘aanmoedigingsprijs’ voor vernieuwing in marketing. In enkele interviews voelen we evenzoveel innovatieve, veelbelovende, spraakmakende en vooral dappere marketeers aan de tand: Hoeveel lef heb jij?

Vandaag spreken we Frank Houben – KLM, Director Brand & MarCom 

1. Welke marketingvernieuwing heb jij het afgelopen jaar ontwikkeld of doorgevoerd? 

''Zonder lef geen vernieuwing’, is mijn adagium. In de breedte hebben we ook dit jaar weer veel vernieuwingen doorgevoerd. Onder andere met ons digitale magazine iFly, dat vorige week werd bekroond met een Red Dot Award wonnen, maar ook met innovatieve campagnes zoals de 'The Care Tag'. Het mooiste compliment kwam dit jaar van de Spin Awards-jury die KLM de Grand Spin Award toekende vanwege onze ‘onverschrokken houding ten aanzien van verandering en innovatie’.

2. Wat deed je hierbij anders en welke risico’s zijn hierbij genomen? 

'Met ‘The Care Tag-campagne' steken we onze nek uit met de ontwikkeling in eigen beheer van een intelligent bagagelabel  met ingebouwde offline GPS-module en een luidspreker. Reizigers die door Amsterdam wandelen, fietsen of varen krijgen zo de juiste tip op de juiste plek op het juiste moment. Dit bestond nog niet. Als luchtvaartmaatschappij lopen we met de ontwikkeling dus veel risico. Na de start van de campagne hebben we nog twee maanden om het product verder te ontwikkelen. Maar in principe is het uitgangspunt dat we het in één keer goed doen. Ja, natuurlijk ga ik zelf op pad in Amsterdam om de ‘Care Tag’ te testen!'

3. Wat heb je hiervan geleerd en wat zou je achteraf gezien nooit meer doen?

'Snel keuzes maken, iedereen genoeg vertrouwen geven en sturen op strakke deadlines. Dat we The Care Tag in meedere talen aanbieden maakt het wel complex daar hebben we keuzes in moeten maken.'

4. Over lef en marketinginnovatie gesproken: Wie zou volgens jou een LEFfie moeten winnen?

Heineken, vanwege de ‘Worlds Apart: an experiment’-campagne en The Cities Project’. Heineken toont hier lef en krijgt daarvoor veel lof.

5. Wat maakt volgens jou de Effie Awards bijzonder ten opzichte van andere prijzen?

'Omdat Effie een vakprijs is die wereldwijd wordt toegekend in meer dan 30 landen, waarbij bewezen effectiviteit de hoofdrol speelt.'

Auteur: Rob Beemster (Adformatie)
Fotograaf: Ben Kortman

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?