Effie bekroonde case
Merkcampagne - Effie Awards 2012 - goud
Het vliegwiel van de beste winkel van Nederland
Effie bekroning
goud
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
In communicatie heeft bol.com als sympathieke uitdager met humor bestaande kooppatronen doorbroken en zo de shift van offline naar online aangejaagd. Jaar in jaar uit doet bol.com het beter dan de markt en de concurrentie. Vijf jaar later is bol.com een verzameling speciaalzaken en een van de sterkste merken van Nederland.
Juryrapport
Uitstekende marketingcase waarin consequent is gewerkt aan de verbreding van het merk Bol.com. Bol.com wist zich te ontwikkelen van een betrouwbare webwinkel, gespecialiseerd in mediaproducten, naar dé (online + off line) winkel van Nederland.
Bol.com heeft een enorme merkkracht opgebouwd als retail-merk.
De jury heeft bewondering voor de ontwikkeling die Bol.com heeft doorgemaakt. De betrouwbare media-webwinkel heeft op slimme en rustige wijze haar positie weten uit te bouwen tot een vanzelfsprekend winkelkanaal en heeft zich daarbij op een natuurlijke manier weten te verbreden. Hierbij is de bekendheid en vertrouwdheid van het merk op de juiste manier ingezet.
De jury zou het waarderen als de strategische shift die het merk daarbij heeft gemaakt beter zou zijn uitgewerkt in de case.
Er is immers gekozen om te vertrekken vanuit de kracht van het merk, te weten het bieden van assortimentsdiepte en dit vervolgens te transformeren naar een verzameling winkels met een vergelijkbare assortimentsdiepte.
Dit in tegenstelling tot de andere optie namelijk te proberen het merk op te rekken van een media (web)winkel naar een webwinkel die 'ook' speelgoed, electronica en/of witgoed verkoopt.
De jury is onder de indruk van het ambitieniveau in de case en de gerealiseerde commerciële resultaten: een consistente omzetgroei, en groei van het aantal klanten, waarbij de nieuwe categorieën zorgen voor een snellere stijging. De jury prijst de consistentie in de campagne, waarin de frustraties van het on en off line winkelen op treffende en herkenbare wijze worden geadresseerd.
‘Het turbo-effect’ van de communicatie, herkent de jury daarbij echter niet: niet alle campagnes leidden direct tot succes van een nieuwe categorie. De cijfers laten een natuurlijke verbreding van het merk zien die kennelijk al veroorzaakt is door de bekendheid en vertrouwdheid van het merk.
Al met al is de jury is van mening dat de Bol.com case de beste ingezonden case van 2012 was.