Effie bekroonde case
Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2012 - zilver
Ik ben inmiddels overleden
Effie bekroning
zilver
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
Juryrapport
Goed onderbouwde, knappe case waarin de communicatie het verschil heeft gemaakt. ‘Ik ben inmiddels overleden’ is een spraakmakende campagne met lef, waar niemand omheen kan. De jury heeft bewondering voor het scherpe inzicht en de goede voorbereiding van de campagne. Uit de resultaten blijkt dat de ziekte ALS sinds de start van de campagne bekender is geworden. Ook is het aantal donaties aan Stichting ALS Nederland fors gestegen.
De bewustwording is duidelijk gestegen, maar de jury vindt het jammer dat de doelstellingen niet zijn gekwantificeerd. Als de doelstellingen gekwantificeerd waren, hadden de resultaten beter gemeten kunnen worden. Bovendien houdt de jury er rekening mee dat de in de case genoemde resultaten ook het gevolg kunnen zijn van een introductie-effect, want ALS was een relatief onbekende ziekte.
De jury concludeert dat de ziekte ALS dankzij de aangrijpende campagne op de kaart is gezet en kent de case een Zilveren Effie toe.