Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Effie bekroonde case

Terug

Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - zilver

Het Laatste Bod van Centraal Beheer

Effie bekroning

zilver

2012

Opdrachtgever(s)

Centraal Beheer Achmea

Bureau('s)

DDB

In het kort

In een tijd van toenemende dominantie van online oriëntatie op autoverzekeringen en een moordende concurrentie op prijs, heeft het onder druk staande CBA optimaal gekapitaliseerd op zijn jarenlang opgebouwde merkkracht vanuit de Even Apeldoorn bellen campagnes, met de strategie: Kaap de oriëntatie. Door in de online oriëntatiefase juist op te roepen even Apeldoorn te bellen voor een Laatste Bod en de focus van de twijfelende consument te verleggen van de goedkoopste (prijs) naar de beste autoverzekering (value for money) is CBA er in slechts 8 weken in geslaagd zijn dalende merk- en marktpositie om te buigen en 58% meer autoverzekeringen te verkopen dan de recordperiode 2010/2011, goed voor een ROI van 155%!

Juryrapport

Met de strategie: Kaap de oriëntatie heeft het onder druk staande Centraal Beheer Apeldoorn handig gebruik gemaakt van zijn jarenlang opgebouwde merkkracht vanuit de “Even Apeldoorn bellen” campagnes. In een tijd van toenemende dominantie van online oriëntatie op autoverzekeringen en een moordende concurrentie op prijs roept de verzekeraar op even Apeldoorn te bellen voor een Laatste Bod.
De focus van de twijfelende consument wordt verlegd van de goedkoopste (prijs) naar de ‘beste’ autoverzekering (value for money). Een sterke case rond een duurzame campagne die aantoont dat investeringen in merk en in sales elkaar goed kunnen versterken. Centraal Beheer Achmea laat zich zien als betrouwbare marktleider met het verfrissende idee: ‘Als je alle autoverzekeraars gehad hebt, kom dan nog een keer bij ons voor het laatste bod.’

De jury is vooral enthousiast over het psychologische inzicht op gedragsniveau: oriëntatie online is net zo belangrijk als persoonlijk (offline) contact met een betrouwbare verzekeraar. Met het laatste bod heeft Centraal Beheer Achmea een strategisch vliegwiel in handen. De jury heeft veel discussie over de resultaten, maar bewondert vooral de duurzaamheid van de campagne. De gedragscampagne is een goede investering die vele jaren kan worden doorgezet.

Op knappe wijze heeft Centraal Beheer Achmea gebruik maakt van het opgebouwde vertrouwen en de eerdere investeringen in het merk.
De jury beloont de case dan ook graag met een Zilveren Effie.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?