Effie bekroonde case
Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - zilver
Het Laatste Bod van Centraal Beheer
Effie bekroning
zilver
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
Juryrapport
Met de strategie: Kaap de oriëntatie heeft het onder druk staande Centraal Beheer Apeldoorn handig gebruik gemaakt van zijn jarenlang opgebouwde merkkracht vanuit de “Even Apeldoorn bellen” campagnes. In een tijd van toenemende dominantie van online oriëntatie op autoverzekeringen en een moordende concurrentie op prijs roept de verzekeraar op even Apeldoorn te bellen voor een Laatste Bod.
De focus van de twijfelende consument wordt verlegd van de goedkoopste (prijs) naar de ‘beste’ autoverzekering (value for money). Een sterke case rond een duurzame campagne die aantoont dat investeringen in merk en in sales elkaar goed kunnen versterken. Centraal Beheer Achmea laat zich zien als betrouwbare marktleider met het verfrissende idee: ‘Als je alle autoverzekeraars gehad hebt, kom dan nog een keer bij ons voor het laatste bod.’
De jury is vooral enthousiast over het psychologische inzicht op gedragsniveau: oriëntatie online is net zo belangrijk als persoonlijk (offline) contact met een betrouwbare verzekeraar. Met het laatste bod heeft Centraal Beheer Achmea een strategisch vliegwiel in handen. De jury heeft veel discussie over de resultaten, maar bewondert vooral de duurzaamheid van de campagne. De gedragscampagne is een goede investering die vele jaren kan worden doorgezet.
Op knappe wijze heeft Centraal Beheer Achmea gebruik maakt van het opgebouwde vertrouwen en de eerdere investeringen in het merk.
De jury beloont de case dan ook graag met een Zilveren Effie.