Effie bekroonde case
Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - brons
Een Hollander ontdekt Friesland
Effie bekroning
brons
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
Juryrapport
Friesland Bank (inmiddels overgenomen door de Rabobank) wilde spaargeld uit de markt halen om haar balanspositie te versterken.
Daarvoor moest ook de bekendheid van het merk sterk omhoog. In deze campagne, vooral op tv en radio, staan twee mediatypen tegenover elkaar: Jort Kelder als typische vertegenwoordiger van het snelle geld, en Wybe, de nuchtere bankier van Friesland Bank.
Een heerlijk Hollandse case met een goed verhaal. Friesland Bank maakt slim gebruik van het betrouwbare en nuchtere imago van de Friezen
t.a.v. rentesentiment.
Friesland Bank is dankzij de briljant gekozen campagne van een regionale speler een landelijke speler geworden. Jort Kelder, met een reputatie als kenner van de bankenwereld, is als bekende Nederlander slim gekozen. Hij maakt het verschil in de campagne.
De jury heeft veel discussie over hoe de case stuurt naar haar bewijsvoering. Het had heel erg geholpen als de marktcontext daar beter in mee was genomen. Maar al met al vindt de jury - ondanks het feit dat de Friesland Bank als zelfstandig merk niet meer bestaat - de campagne te mooi om niet te belonen.
De case krijgt daarom een Bronzen Effie.