Effie bekroonde case
Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - brons
Autodrop: 'David vs. Goliath'
Effie bekroning
brons
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
Resultaat 2012 YTD: Autodrop “Het snelst groeiende snoepmerk van Nederland.”
Bron: GFK April 2012
Juryrapport
Het marktaandeel en de verkopen van Autodrop stonden sterk onder druk. De drop werd ervaren als wat gedateerd en niet-voor-kinderen, voornamelijk verkocht via prijspromoties in drug discount en impulsaankopen in benzinestations. Als relatief kleine Nederlandse fabrikant kan Autodrop alleen overleven door het ‘anders’ en ‘een beetje brutaal’ te doen (‘David vs. Goliath’). Autodrop verhoogde juist zijn prijzen en dus winstmarges en steeg tóch aanzienlijk in omzet en marktaandeel.
Een bijzondere case die goed laat zien hoe keuzes in marketing en merk ertoe hebben geleid dat Autodrop niet alleen voor kinderen is, en volwassenen is geworden. Ouderwets vakwerk volgens de jury, gewoon goed gedaan.
De jury is echter minder enthousiast over de communicatie, de traditionele middelenstrategie en de overvloed aan informatie in de case.
Er wordt geappelleerd aan een aantal gedragsideeën, maar het bewijs ervoor ontbreekt. Met andere accenten had de inzending overigens niet misstaan in de categorie merkcampagnes.
De jury bewondert het ondernemersrisico dat Autodrop heeft genomen door het merk te positioneren in een kantooromgeving.
Autodrop is erin geslaagd om uit de auto te komen en de supermarkt binnen te dringen. De jury heeft respect voor de eigenzinnige ondernemende keuze van Autodrop en de behaalde resultaten en beloont de case met een Bronzen Effie.