Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Effie bekroonde case

Terug

Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - brons

Ziggo: Van provider naar entertainment

Effie bekroning

brons

2012

Opdrachtgever(s)

Ziggo

Bureau('s)

DDB

In het kort

Gestart met een negatief merkimago, is het jonge merk Ziggo in drie jaar tijd erin geslaagd om zijn merkbeeld compleet om te buigen in positieve zin bij een verviervoudiging van het aantal klanten. De sterke groei van het merk Ziggo zet ook in 2012 door: het merk wordt gezien als meer onderscheidend, is relevanter, wordt meer gewaardeerd en is meer vertrouwd dan vorig jaar. De groei lijkt vooral te worden gedreven door
de kernwaarde vernieuwen. Kortom: Ziggo wordt gezien als vooruitstrevend merk dat stijgt in populariteit. (Bron: Brand Asset Consult april 2012)

Met een strategie gebaseerd op het vergroten van klantrelevantie als content- en entertainment provider via het product Ziggo Alles-in-1,
en door te communiceren op een zeer onderscheidende, originele en herkenbare wijze, brekend met de conventies binnen de categorie,
is met relatief beperkt budget het merk Ziggo succesvol (her)opgebouwd, terwijl tegelijkertijd het marktleiderschap is veroverd.

Juryrapport

Hoe kun je op een toegankelijke, herkenbare en lichtvoetige manier communiceren over een Alles-in-1 bundel, en tegelijkertijd opvallen in
het drukbezette reclameblok? Van ‘access provider’ transformeren naar een informatie-, communicatie- en entertainmentdienstverlener?
Ziggo zette in op een tv-campagne met twee pratende stoelen: doorsnee consumenten. En werd van regionale speler de standaard in
de Nederlandse markt, brekend met conventies binnen de categorie. 

Een commercieel knappe case met spectaculaire resultaten, beaamt de jury. De combinatie van middelen heeft tot een onbetwistbaar succes geleid voor het merk Ziggo. 

Ziggo zoekt in de communicatie een hoge entertainmentwaarde op. Het merk is op alle niveaus hard bezig om zijn leiderschap te bewijzen.
En daar voelt de jury een grote bewondering voor. De jury concludeert dat je niet om de resultaten heen kunt, maar is er niet 100% van overtuigd dat communicatie het verschil heeft gemaakt. Men mist vooral de scherpte van de consumenteninzichten, de passende vertaling van creatie en
de rol van de eigen media in de inzet. 

Omdat de case van Ziggo commercieel slim is en de resultaten indrukwekkend zijn beloont de jury de case met een Bronzen Effie.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?