Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Effie bekroonde case

Terug

Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2011 - brons

Goochem het Gordeldier

Effie bekroning

brons

2011

Opdrachtgever(s)

DPC
Ministerie van IenM

Bureau('s)

Roorda Reclamebureau

In het kort

Onze campagne draait om een latex poppetje: Goochem het gordeldier. De strategische keuze om direct te sturen op gedrag en ons te concentreren op de fysieke prikkel op het moment dat een kind in de auto gaat zitten heeft zich ruimschoots terugbetaald. Door in taal, toon en mediagebruik rechtstreeks de kinderen (en de ouders die over hun schouder meekijken) aan te spreken hebben we met een beperkt budget de ambitieuze doelstelling zelfs overtroffen. En hebben we een bijdrage mogen leveren aan een sterke vermindering van het aantal jonge verkeersslachtoffertjes.

Juryrapport

Mooie, goed opgeschreven multimedia case, waaraan duidelijk zorg is besteed. Een heldere campagne bovendien.

De centrale vraagstelling (hoe zorgen we ervoor dat kinderen op de achterbank uit zichzelf de autogordel dragen) wordt beantwoord met een even pragmatische als intelligente strategie. Het is bovendien sympathiek om, in plaats van bij ouderen, awareness bij kinderen als doelstelling
te nemen.

De exportkwaliteit van deze case geeft aan dat hier een fundamentele ingang gevonden is voor gedragsbeïnvloeding en bewustwording.
Het klinkende resultaat (van 64% tot 94%) spreekt voor zich. Hoewel de case ijzersterk start met een scherpe strategie en eindigt met een maatschappelijk belangrijk resultaat, wordt in de case niet deugdelijk onderbouwd wat nu de precieze relatie is tussen de inzet van Goochem het Gordeldier en de behaalde resultaten. Dat laat ruimte voor omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn geweest op de resultaten.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?