Effie bekroonde case
Gedragscampagne - Effie Awards 2010 - brons
Wat een Pokkie jaar!
Effie bekroning
brons
2010
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
Voor wie zijn mobiel – Pokkie in straattaal – verliest en dus zijn contacten, stort een wereld in. Hoe handig is het dan om een dienst te hebben waarmee je met één druk op de knop online een back-up van al je telefoonnummers maakt? Zo raak je nooit je contacten kwijt. Geen sexy toestel of aantrekkelijke prijs, maar inspelen op de emotie om zo klanten te behouden. KPN kiest de juiste toon en weet merkontrouwe jongeren aan zich te binden.
Juryrapport
De 'Pokkie foetsie. Alles foetsie.' -campagne was het officiële kick-off moment van Hi Telefoonboek. Het commerciële doel van de campagne was tweeledig; op de eerste plaats eigen klanten zoveel mogelijk activeren tot het gebruik van Hi Telefoonboek. En vervolgens hiermee de kans dat ze overstappen naar de concurrent verlagen (churn reductie). Met name dit laatste had de waardering van de jury. In de overvolle telefoonmarkt is het gedurfd om je te richten op retentie. “Pokkie” is een begrip geworden. De churn reductie was bijzonder goed te noemen. Vooral ook door het gebruik van co-creatie processen binnen de doelgroep sluit de boodschap erg goed aan. De jury had wel nog wat discussie rondom de communicatiedoelstellingen, die vond de jury wat minder ambitieus.
Al met al een bijzonder goed uitgewerkte campagne: brons.