Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Effie bekroonde case

Terug

Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2010 - brons

Aardige mensen

Effie bekroning

brons

2010

Opdrachtgever(s)

SIRE

Bureau('s)

Publicis Amsterdam
Lindblom

In het kort

SIRE wil met de campagne het onderwerp ‘aardig zijn in het sociale verkeer’ agenderen. Het doel is ‘het ontsluiten van onze sociale intuïtie’. Daarvoor worden de groeter, de complimentmaker, de wegwijzer, de ‘attenterik’ en de uitdeler opgevoerd. Inclusief een gebruiksaanwijzing op internet over hoe je om moet gaan met aardige mensen. Hij: “Mooie jurk heb je aan.” Zij: “Uhhh, ik heb al een vriend.” Hij: “Ik ook.” Het resultaat: Nederlanders zien steeds meer in dat de eigen houding tegenover aardige mensen anders kan.

Juryrapport

De jury vond dit een prachtige, bewust vanuit het positieve opgezette case, omdat het doorgaans makkelijker scoren is vanuit het negatieve.

SIRE stipt een issue aan dat geleidelijk onze maatschappij is ingeslopen. Aardige mensen zijn verdacht. “Wie goed doet, goed ontmoet” is geen vanzelfsprekendheid meer. SIRE is er wederom in geslaagd om de vinger op een gevoelige plek van onze maatschappij te leggen. Strategisch is de case goed doordacht en opgebouwd. Vooral niet doorschieten in een zoetaardige appèl om aardig voor elkaar te zijn.

De communicatie kent vele mooie en ludieke toepassingen. Van een gebruiksaanwijzing ‘hoe om te gaan met aardige mensen’ tot de verkoop van ‘aardige T-shirts’ op internet. En van een persconferentie met deskundigen over aardige mensen tot de verkiezing van de aardigste BN'ers. De PR-waarde van de campagne is exponentieel (4,2mio euro!). Het mooiste bewijs dat dit maatschappelijk issue is doorgedrongen tot publieke agenda. Alle communicatieparameters zijn boven doelstellingen en benchmarks.

De resultaten laten overduidelijk zien dat er een hoopvol begin is gemaakt om het cynische deken rondom aardige mensen af te gooien.
Jammer dat SIRE campagnes altijd eenmalig zijn, want dit issue verdient meer tijd en aandacht! BRONS!

Kanttekeningen van de jury bij deze case: SIRE doet er verstandig aan om in de toekomst uitsluitend gebruik te maken van eigen, algemene benchmarks en voortaan niet meer te refereren naar de enkele benchmark van een eerdere SIRE Effie-winnaar. De case heeft mogelijk geprofiteerd van de voedingsbodem die de eerdere campagne Onbewust Asociaal heeft gecreëerd.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?