Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Heineken Rugnummers

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2013

Heineken Rugnummers

Opdrachtgever

Heineken Nederland

Bureau('s)

TBWA\NEBOKO
\NEBOKO RETAIL

Samenvatting

Hoe kan een duur biermerk scoren in de hausse van bieraanbiedingen en Oranje gadgets? Het inzicht dat Nederlanders graag meedoen in het collectief, maar ook individueel willen schitteren, leidt tot het Rugnummershirt, de sleutel tot een unieke crossmediale, sociale activatie. Acties van shirtdragende fans voor Oranje vormen campagnecontent voor Facebook, print en VI Oranje (RTL). Het EK is voor Oranje snel voorbij, maar voor Heineken is het een winner: uniek positieve social/conversatieresultaten, een stijging op belangrijke merkwaarden en een boost voor de baseline sales.

Juryrapport

Een mooie crossmediale EK activatie, met mooie resultaten. De viral is echt briljant.

Ondanks de mooie resultaten roept de case bij de jury ook veel vragen op zoals; wat is het effect op langer termijn? Zet de stijging in volume en marktaandeel door? De jury vindt verder dat zij weinig inzicht krijgt in de baseline ontwikkeling na de eerste 3 weken en weinig inzicht krijgt in de resultaten van de concurrentie (baseline sales, marktaandeel). Tevens is het zonde dat de inzender er voor gekozen heeft alleen de 20 weken voorafgaande aan de niet-actieweken als benchmark te nemen.

De inzending is te beperkt gebleven door geen vergelijking te trekken met de totale markt,  andere acties niet te onderscheiden van eigen acties, waardoor het communicatie-effect niet vast komt te staan, maar bijna uitsluitend de gimmick succesvol kan worden genoemd. Al met al kan de jury de case niet beoordelen met een Effie.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?