Heineken Rugnummers
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2013
Heineken Rugnummers
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Juryrapport
Een mooie crossmediale EK activatie, met mooie resultaten. De viral is echt briljant.
Ondanks de mooie resultaten roept de case bij de jury ook veel vragen op zoals; wat is het effect op langer termijn? Zet de stijging in volume en marktaandeel door? De jury vindt verder dat zij weinig inzicht krijgt in de baseline ontwikkeling na de eerste 3 weken en weinig inzicht krijgt in de resultaten van de concurrentie (baseline sales, marktaandeel). Tevens is het zonde dat de inzender er voor gekozen heeft alleen de 20 weken voorafgaande aan de niet-actieweken als benchmark te nemen.
De inzending is te beperkt gebleven door geen vergelijking te trekken met de totale markt, andere acties niet te onderscheiden van eigen acties, waardoor het communicatie-effect niet vast komt te staan, maar bijna uitsluitend de gimmick succesvol kan worden genoemd. Al met al kan de jury de case niet beoordelen met een Effie.