Over op IBAN
Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2013 - brons
Over op IBAN
Effie bekroning
brons
2013
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Juryrapport
Een goede case, die complexe, op het eerste gezicht minder sprankelende en ook nog eens gevoelige materie op een verrassend eenvoudige manier aanpakt. Er zijn heldere keuzes gemaakt. De resultaten zijn sterk en overtuigend, de case is logisch opgebouwd.
Maar, wat is de invloed van communicatie door derden? Ook banken hebben over IBAN gecommuniceerd met hun klanten.
De jury vraagt zich af of de forse sprong in IBAN betalingen uitsluitend veroorzaakt is door de campagne. Een deel ervan kan zeker veroorzaakt zijn door banken die na de aanloopfase alvast bepaalde transacties via het nieuwe systeem hebben gedaan.
Al met al zit er een aantal slim bedachte trucs in de campagne. De Nederlandsche Bank weet als verrassende afzender een concrete angst te creeeren voor in de toekomst. Pas op; als je het niet goed regelt kan je vanaf 1 januari 2014 geen geld meer overmaken, maar ondertussen wordt het probleem deels al voor je opgelost.
Bij elkaar vond de jury Bewustwording deze case brons waard.