Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

De snelle hap vol groente

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2013

De snelle hap vol groente

Opdrachtgever

Unilever Nederland

Bureau('s)

TBWA\NEBOKO

Samenvatting

Hoe laat je drukke families met kinderen vaker Unox Soep-in-Zak eten, in een tijd van veel populairdere snelle maaltijden als pizza, friet of tosti’s? Ons inzicht is dat ouders zich schuldig voelen over de snelle maaltijd, omdat de groenten vaak ontbreken. Dit leidt tot de ijzersterke propositie de snelle hap vol groenten. Door deze slimme en relevante herpositionering van soep wordt het gemak van Unox Soep-in-Zak gekoppeld aan groente. Het resultaat: stijging van de Unox Soep-in-Zak consumptie met 23% en het omzetten van een dalend marktaandeel in +2,3% groei.

Juryrapport

Het idee de vertaling van soep naar vervanging van slechte maaltijd is echt briljant, maar het is jammer dat dit in creatie (vooral in TVC) minder sterk overkomt.

De jury is erg te spreken over de strategie, maar heeft na het lezen en bespreken van de case meer vragen gekregen. Waarom wordt niet de groei van het aantal klanten benoemd, maar alleen een stijging van het aantal zakken per persoon? De jury had ook graag willen zien dat er een nieuwe doelgroep is aangeboord. Verder lijken voor een herpositionering op groente en de introductie van drie nieuwe smaken de doelstellingen niet extra ambitieus. Hoeveel dragen nieuwe smaken normaal gesproken bij aan groei-ontwikkeling? Ook een heldere budgetrapportage wordt gemist.

Er wordt besloten de case geen Effie toe te kennen.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?