feyblij
Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2013
feyblij
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Juryrapport
Een voorbeeld van een case die veel teweeg heeft gebracht, met een impactvolle aanpak. Het idee van Olli is goed uitgewerkt en heeft ook goed gewerkt. Een mooie invulling van het laatste sponsorjaar van a.s.r., met briljante onderdelen (Olli!).
Echter, de enige doelstelling die in de case niet is gekwantificeerd, is juist de doelstelling voor bewustwording. De jury vraagt zich ook af wat het oorspronkelijke doel van de campagne is geweest: werven van ambassadeurs voor Diergaarde Blijdorp of de markt bewust maken van de claim “hulpvaardigheid” van a.s.r. In beide gevallen is de doelstelling niet zo geformuleerd, dat cijfermatig bewijsmateriaal kon worden geleverd. Het lijkt alsof de campagne achteraf ‘per toeval’ als Effie-kandidaat is bestempeld.
Als de doelstelling het verhogen van de bezoekersaantallen van Diergaarde Blijdorp of het verkopen van Olli’s was geweest, dan had de case ingezonden kunnen worden in de categorie “gedrag”. Deze doelstellingen zijn helder omschreven en ook ruimschoots gehaald. De jury is van mening dat in de categorie “bewustwording” de case niet Effie waardig is.