Hoe Jumbo heel supermarktland op zijn donders gaf
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2015 - zilver
Hoe Jumbo heel supermarktland op zijn donders gaf
Effie bekroning
zilver
2015
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
‘Als nieuwkomer op het WK-speelveld, staat Jumbo bij voorbaat al op achterstand. Maar door te laten zien dat het begrijpt waar het tijdens een WK écht om draait, weet Jumbo zich te profileren als dé supermarkt waar je moet zijn voor een Oranjefeest. Met de mentaliteit en het gedrag van een winnaar stapt Jumbo het veld op, alwaar het een Oranjefeestje bouwt waar niemand omheen kan: slim, groots en spraakmakend. Niet alleen Brabant, maar heel Nederland omarmt Jumbo. Een onverwachte maar terechte winnaar in supermarktland.’
Juryrapport
De absolute winnaar van de WK-inhakers. Inhaakcampagnes zijn doorgaans erg duur, deze Donders-actie van Jumbo ook. De opbrengst in extra marktaandeel weegt daar vaak niet tegenop. Probleem is alleen dat als je niks doet, je marktaandeel verliest. Een rare wetmatigheid in de wereld van de supermarkten.
In die context is dit een geslaagde actie die brede doelgroepen aanspreekt, gebaseerd op het inzicht dat mensen die dat normaal niet doen zich tijdens een WK wel in het oranje willen uitdossen. Niet alleen Roy Donders-fans, maar ook Donders-haters: het juichpak en de communicatie daaromheen zijn voldoende tongue-in-cheek om een brede doelgroep aan te spreken. Het mes snijdt aan twee kanten. Het is een mooie business case: klanten betalen voor het juichpak. Tegelijkertijd is het ook een sterke communicatie case, waarbij slim met schaarste is omgegaan. Premiums moeten op zijn vóór de kwartfinale, voor het geval Oranje wordt uitgeschakeld. Maar als het elftal boven verwachting presteert, is het zaak dat je een plan B hebt. Dat had Jumbo
Jumbo heeft met deze campagne alle andere inhakers in de WK-periode met vlag en (oranje) wimpel verslagen. Jumbo is nieuw in de wereld van de oranje inhakers en heeft dat zeer goed aangepakt: geen licentiekosten voor de KNVB, wel maximaal scoren op het oranjegevoel.
Sterk: briljante strategie, sterke creatie, meest effectieve WK-inhaker.