Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

DubbelFrisss Smaakbattle

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2015 - brons

DubbelFrisss Smaakbattle

Effie bekroning

brons

2015

Opdrachtgever

FrieslandCampina Riedel

Bureau('s)

ACHTUNG!
Social 1nfluencers
MEC Nederland

Samenvatting

‘DubbelFrisss verdedigt zijn positie in een krimpende markt. Een klassiek probleem, dat we vernieuwend oplossen. We gaan de strijd om de dorstige tiener aan met een online-only campagne en geven het merk volledig uit handen. Jongeren maken product, verpakking én campagne, samen met de populairste vloggers van Nederland. Zo weten we jongeren te bereiken, overtuigen én in beweging te brengen.

Met veel minder budget dan concurrenten, creëren we de meest succesvolle drankintroductie van 2014 en groeien terwijl de markt verder krimpt. Over smaak valt te twisten. Over effectiviteit gelukkig niet.’

Juryrapport

Een mooie moderne campagne, overtuigend uitgevoerd, passend in deze tijd, recht in de doelgroep. Misschien niet super-origineel: je doelgroep activeren om voor jou aan het werk te gaan, dat hebben we vaker gezien. Maar een fast mover die afstapt van het traditioneel campagne voeren en iets nieuws probeert, dat getuigt van ambitie en lef. Bovendien: het merk 'uit handen geven' draagt altijd een risico in zich.

Wat lastig is, is de relatie leggen tussen de hoeveelheid verkochte liters Dubbelfrisss en de geactiveerde doelgroep. Is de groei van het volume te danken aan het op deze manier 'afstoffen' van het merk, in welk opzicht heeft de campagne het aankoopgedrag beïnvloed? Aan de andere kant: die doelgroep heeft zelf ook bijgedragen aan de vernieuwing van het assortiment, het was een 'co-creatie smaakbattle'. De doelgroep is dus op meerdere manieren geactiveerd. En dat komt zeker wel door de campagne.

Hoe dan ook, de goede resultaten zijn niet het gevolg van extra promotiedruk, zo wordt goed uitgelegd in de case (dat zouden meer inzenders moeten doen: ook uitleggen wat en waarom iets niet relevant is bij het beoordelen van een case). Een geslaagde actie dus. Dubbelfrisss kon verfrissing gebruiken en heeft de doelgroep op een sympathieke manier overtuigd en in beweging gebracht.

Sterk: ambitieuze en gedurfde strategie, recht in de doelgroep.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?