Simyo VriendenDeal
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2015 - brons
Simyo VriendenDeal
Effie bekroning
brons
2015
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
‘Voor u ligt een atypische Effie-case. Geen massamediacampagne met grote budgetten, maar een kleine case met grootse resultaten. Een case die laat zien dat het mogelijk is om klanttevredenheid om te zetten in extra omzet - mits op de juiste manier uitgevoerd.
Simyo heeft een logische koppeling gemaakt tussen klantinzichten van de doelgroep, concept en media-inzet en heeft de ambitieuze doelstellingen overtroffen, met een beperkt budget. De klanten deelden VriendenDeal via eigen kanalen en werden daarmee een belangrijk saleskanaal. Simyo is daarmee een voorbeeld in de markt geworden.’
Juryrapport
Dat zien we niet veel: een member-get-member actie waarbij de kracht van het merk effectief wordt ingezet (met een relatief gering budget). Bij een hoge NPS is dit een slimme strategie: tevreden klanten aanzetten tot een actie die profijtelijk kan zijn voor de leverancier én voor beide 'members'. Dat is een echte gedragscase. En ondanks deze beloningen voor klant en nieuwe klant, gaan de kosten per order toch omlaag. Een mooi voorbeeld van win-win.
Het creatieve idee is sterk: een eigen persoonlijke online shop openen waar familie, vrienden, buren en bekenden een VriendenDeal kunnen sluiten. Simyo heeft op deze sympathieke manier een nieuw sales-kanaal geopend, dat mede dankzij social media een groot potentieel bereik heeft.
De conversie op de actie is hoog; 16,5% van alle sales is via de VriendenDeal binnen gehaald (doelstelling 12%). Of er ook duurzame groei is gerealiseerd, is een vraag die niet in de case beantwoord wordt. Neemt niet weg dat deze campagne zeer geslaagd is en een bronzen Effie verdient.
Sterk: uitstekende strategie, sterk creatief idee, mooi resultaat.