Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Uit liefde voor bier

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2016 - goud

Uit liefde voor bier

Effie bekroning

goud

2016

Opdrachtgever

Hertog Jan - Ab InBev Nederland

Bureau('s)

The Valley
Vizeum

Samenvatting

In een dalende pilsmarkt heeft Hertog Jan in 5 jaar haar afzet en marktaandeel verdubbeld. Commercie, marketing én communicatie zijn volledig gefocust op dat waar het om zou moeten gaan: het bier! In een markt gedomineerd door reclamebudgetten en promodruk heeft Hertog Jan haar eigen koers gevaren; Hertog Jan heeft het liever over echte brouwers dan over voetbal. En Hertog Jan introduceert liever een eenmalig speciaalbier dan een Trommelpet.

Juryrapport

Een marktaandeelgroei van 6%, dat is bijna buitenaards. Als een klein merk als Hertog Jan tot zo’n sprong in staat is - tegen de dalende trend in! - dan moeten bij de grote jongens toch op zijn minst wat alarmbellen gaan rinkelen. De groei zit ‘m namelijk niet alleen in de speciaalbieren (de relatief makkelijke weg), maar ook in normaal pils. Sterker nog: via die speciaalbieren is een eclatante groei in het pils-segment  gerealiseerd. Daarbij: die groei is tot stand gekomen zonder extra promodruk en met een relatief klein budget. Ook qua brand power en share-of-voice getuigen de resultaten van een grote prestatie.

De campagne is uitermate consistent over de jaren heen en toont overduidelijk aan dat merkbouw een langetermijnactiviteit is, in dit geval van vijf jaar. De positionering klopt en werkt goed als DNA van het merk. Hertog Jan is dicht bij zichzelf gebleven, ondanks het rumoer in de biermarkt. De strategie - speciaalbier als hefboom - is uitstekend, net als de middelenmix. Dat heeft consumenten echt naar het merk gebracht, de gevoelige snaar bij de doelgroep is geraakt. Mooi hoe Hertog Jan brouwers en drinkers weet te koppelen. De creatie is niet spectaculair - koperen ketels, stoere brouwers, focus op vakmanschap - maar zeer consequent volgehouden en door vertaald naar alle media en de activatie. En dan werkt het gewoon fantastisch, zo is klip en klaar bewezen.

Prachtig voorbeeld van consistente merkbouw, met een fantastisch resultaat.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?