Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Nieuwsbericht

Terug 14 juli 2016

Wat heb je eigenlijk aan een Effie? (2)

14 juli 2016 . Wat heb je eigenlijk aan een Effie? (2)

Interview, Amsterdam

Vandaag stelt Effie opnieuw vijf vragen aan een voormalig Effie winnaar. We spreken Boris Nihom (Partner & Strategy Director, ACHTUNG!) over de met brons bekroonde Effie case in 2015: “Dubbel Frisss Smaakbattle”.

1. Wat heeft het winnen van een Effie voor jouw bureau betekend?
‘We zijn blij dat we vorig jaar een Effie hebben kunnen winnen met een behoorlijk onorthodoxe case. Daarmee bewijzen we dat vernieuwing niet alleen gaat over creatieve prijzen winnen, maar het slim inzetten van creativiteit, media en technologie om effectievere communicatie te kunnen maken.’

2. Wat was de kracht van jouw case?
‘In de campagne voor DubbelFrisss gaven we het merk écht uit handen aan de doelgroep. Niet alleen mochten zij de smaak, de verpakking en de propositie bedenken, maar we maakten de campagne geheel in samenwerking met de populairste vloggers van dat moment. Dat klinkt inmiddels alweer heel normaal, maar dat kostte 1,5 jaar gelden wel wat meer overtuigingskracht en een naadloze samenwerking tussen adverteerder, creative agency en mediabureau. Het leidde tot de meest succesvolle drankintroductie van het jaar.’

3. Welke tips heb je voor inzenders van dit jaar?
1. Creativiteit is overal: niet alleen in het campagne-idee, maar ook in strategie, technologie en media. Wees hier trots op en beschrijf dit goed.
2. Het merk is voelbaar in alle touch points: waarom zie ik zoveel themacampagnes en zo weinig brand experiences/platformen in de merkcategorie?
3. Lees IPA effectiveness awards en 4A’s strategy awards papers en laat je verwonderen door de kunst van ‘strategic storytelling’.

4. En wat moeten inzenders absoluut niet doen?
‘Less is more. Probeer echt tot de kern te komen en de jury mee te nemen in je verhaal, in plaats van eindeloze opsommingen van insights, ideetjes, mechanieken en resultaten.’

5. Welke Effie case vind je het sterkst tot op heden?
‘De Grand Effie van Albert Heijn: een volledige integratie van merkstrategie, marketing tactics en een helder creatief campagne-idee. Jaloersmakend groots en veelomvattend uitgevoerd, van excellent tot hamsterweken. Van TVC tot Allerhande.

 

Dit jaar kunnen adverteerders en bureaus tot 16 september 2016 hun cases inzenden om mee te dingen naar de Effie Awards 2016 van BVA en VEA.

De Effie Awards worden dit jaar op dinsdag 1 november uitgereikt tijdens het door Adfo Groep, VEA en BVA gezamenlijk georganiseerde 24Festival in het Concertgebouw te Amsterdam aan het Museumplein.

 

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?