Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Nieuwsbericht

Terug 04 augustus 2016

Wat heb je eigenlijk aan een Effie? (4)

04 augustus 2016 . Wat heb je eigenlijk aan een Effie? (4)

Interview, Amsterdam

Vandaag is het tijd voor het vierde interview met een voormalig Effie winnaar uit een reeks van vijf. De Effie Organisatie sprak met Hans Bauman (Managing Director Roorda) over de met zilver bekroonde Effie case NIX18.

1 Wat heeft het winnen van een Effie voor jouw bureau betekend? 
Voor ons was het winnen van Effie voor NIX18 een bevestiging van onze keuze om gedragsverandering en resultaat centraal te stellen in onze werkwijze. Deze bevestiging hebben we overigens wel heel letterlijk meegemaakt tijdens en na de Effie Uitreiking: ’s avonds met de klant een feestje gevierd omdat we de zilveren Effie hadden gewonnen en de volgende ochtend van diezelfde klant horen dat we er nog een paar jaar aan vast mochten plakken. Het NIX account werd namelijk opnieuw aanbesteed en ook in dat geval hebben we glansrijk gewonnen. Dubbel feest dus. 

2 Wat was de kracht van jouw case? 
Binnen een jaar hebben we niet alleen een merk neergezet wat vrijwel iedere Nederlander kent, maar hebben we vooral meer ouders en jongeren zo ver gekregen dat ze een afspraak met elkaar hebben gemaakt over niet roken en drinken onder de 18. De focus op een helder handelingsperspectief (de NIX-afspraak) heeft zich dan ook uitbetaald in minder jongeren die voor hun 18e starten met roken en drinken. En dat hebben we gedaan zonder met het vingertje te wijzen, de campagne heeft een hele hoge likeability, niet alleen bij ouders maar zelfs bij jongeren. Voor onszelf is dat vooral een mooi bewijs van het feit dat we als reclamemakers niet alleen invloed kunnen hebben op koopgedrag, maar zelfs ook op de gezondheid van onze jeugd. 

3 Welke tips heb je voor inzenders van dit jaar? 
Schrijf je case eerst uit op een A4-tje en probeer daar zo helder mogelijk je punt te maken. Als dat lukt is het invullen van het formulier een stuk makkelijker en beperk je je automatisch tot de essentie van de case. Leg het daarna weg en lees het na een paar dagen nog eens terug en ga er dan aan schaven. Of laat het aan anderen lezen die niets met de case te maken hebben en vraag ze om input. En nog een tip: maak de resultaten zoveel mogelijk visueel (grafieken, staafdiagrammen, et cetera), dat maakt veel meer indruk dan saaie en onoverzichtelijke cijfers. 

4 En wat moeten inzenders absoluut niet doen? 
Begin niet te laat, het is niet per se heel veel werk, maar je moet de tijd hebben om het helemaal om te gooien als je verhaal niet helder is. En zorg ook dat je voldoende data hebt om je case te onderbouwen, daarmee moet je zelfs al voor je campagne beginnen. Als het goed is doe je dat niet alleen om een Effie case te kunnen schrijven, maar vooral omdat je graag op basis van feiten en resultaten je campagnes wilt kunnen inrichten en bijsturen. 

5 Welke Effie case vind je het sterkst tot op heden? 
Jumbo was vorig jaar een terechte winnaar van goud en iets langer geleden heeft ook Bol.com veel indruk op me gemaakt.

 

Dit jaar kunnen adverteerders en bureaus tot 16 september 2016 hun cases inzenden om mee te dingen naar de Effie Awards 2016 van BVA en VEA.

De Effie Awards worden dit jaar op dinsdag 1 november uitgereikt tijdens het door Adfo Groep, VEA en BVA gezamenlijk georganiseerde 24Festival in het Concertgebouw te Amsterdam aan het Museumplein.

 

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?