Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

'Behandel me als een dame'

Terug

Maatschappelijke campagne - Effie Awards 2016 - brons

'Behandel me als een dame'

Effie bekroning

brons

2016

Opdrachtgever

WOMEN Inc.

Bureau('s)

Kessels Kramer
Jalt
Bratpack
Motivacton

Samenvatting

Met een beperkt, maar efficiënt ingezet budget en door maximaal gebruik te maken van het bestaande netwerk, heeft WOMEN Inc. een doorbraak gerealiseerd in een maatschappelijk probleem van levensbelang, waarop maar geen actie werd ondernomen. Door de campagne van twee kanten in te steken is de kans op succes vergroot. Enerzijds de opinionleaders; de groep waarbinnen de verandering moet optreden. Anderzijds het publiek; de groep die beslissingsmakers dwingt om actie te ondernemen. Met als resultaat een zichtbaar tipping point op het belangrijke onderwerp: gendersensitieve gezondheidszorg.

Juryrapport

Een zeer relevant maatschappelijk thema: al decennialang worden vrouwen bewust en onbewust van medisch onderzoek uitgesloten. Telkens weer blijkt het lastig om dit thema op de medische en politieke agenda te krijgen. WOMEN Inc. stelde zich daarom ten doel het onderwerp bij opinion leaders en medische professionals op de agenda te krijgen. Met succes: er is een stevige doorbraak geforceerd. De als schokkend ervaren boodschap is overtuigend gebracht, WOMEN Inc. is erin geslaagd het issue goed te articuleren. Het bereik van de campagne was groter dan waarop was ingezet, met als gevolg dat de bekendheid met het thema - en dus ook de maatschappelijke verontwaardiging over de ongelijke behandeling van mannen en vrouwen - fors is gegroeid.

De strategie, de wijze waarop de noodzaak van gendersensitieve gezondheidszorg is doorvertaald naar creatie, en de framing binnen dit thema zijn sterk. Beeld en boodschap overtuigen vooral ook omdat de vrouwen niet als slachtoffer neergezet zijn. Het is wel lastig om de effecten van de campagne te scheiden van die van de lobby-activiteiten (met name naar politici). Maar in de weinig tot verandering geneigde wereld van medische professionals heeft de campagne aantoonbaar goed werk gedaan.

Sterke framing, mooi resultaat, zeker gezien het geringe budget.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?