Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

KPN Pridestream

Terug

Maatschappelijke campagne - Effie Awards 2016 - eervolle-vermelding

KPN Pridestream

Effie bekroning

eervolle
vermelding

2016

Opdrachtgever

KPN

Bureau('s)

N=5

Samenvatting

De innovatieve technologie van Pridestream stelde iedereen (wereldwijd) in staat om virtueel bij de Amsterdam Gay Pride Canal Parade te zijn en zich even net zo vrij te voelen als alle andere deelnemers. Daarmee heeft KPN op een bijzonder impactvolle manier laten zien wat telecomtechnologie kan betekenen voor de vrijheid van mensen. En het maatschappelijke issue, het gebrek aan acceptatie van homo’s en lesbiennes, bij een hele grote groep mensen op een bijzondere manier op de agenda gezet. 

Juryrapport

De wijze waarop KPN technologie heeft ingezet ten behoeve van een belangwekkend maatschappelijk doel tijdens de Gay Pride Canal Parade is inspirerend en sprankelend. Het idee zit bovendien in het hart van het eigen merk: Pridestream stelde mensen in staat zich ‘vrij’ te voelen, al was het maar voor even, door de mogelijkheid te bieden om via een internetverbinding virtueel bij de Canal Parade aanwezig te zijn. Dat raakt de kern van de KPN-belofte: diversiteit, vrijheid en verbinding dankzij de innovatieve technologie. Een mooi voorbeeld van het gebruik van de eigen kracht van het merk.

De campagne is richtinggevend in ons vak: in een commerciële setting niet alleen communiceren over waar je in gelooft, maar de daad ook bij het woord voegen. De case laat onvoldoende overtuigend zien in hoeverre KPN met Pridestream aan de acceptatie van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders heeft bijgedragen (= de doelstelling). Niettemin is het een mooie case die nieuwe richtingen in communicatie succesvol heeft verkend.

**

DEZE CASE IS BEKROOND MET EEN EERVOLLE VERMELDING

 

De wijze waarop KPN technologie heeft ingezet ten behoeve van een maatschappelijk issue tijdens de Gay Pride Canal Parade is zeer innovatief. Het idee zit bovendien in het hart van de eigen business, Pridestream stelt mensen in staat zich ‘vrij’ te voelen, al is het maar voor even. Dat raakt de kern van de KPN-belofte: diversiteit, vrijheid en verbinding dankzij de technologie. Een mooi voorbeeld van het innovatief gebruiken van de eigen kracht van het merk.

De campagne inspireert - zó kun je de eigen kracht inzetten voor een belangwekkend maatschappelijk thema - en is richtinggevend in ons vak: in een commerciële setting niet alleen communiceren over waar je in gelooft, maar de daad ook bij het woord voegen. De vraag is alleen of de forse duw die KPN met Pridestream aan de acceptatie van homo’s, lesbiennes, biseksuelen en transgenders wilde geven (= de doelstelling) is gerealiseerd. Of de campagne effectief is geweest blijkt niet uit de resultaten, ondanks dat er sprake is van een enorm bereik. Niettemin is het een mooie case die nieuwe richtingen in communicatie succesvol heeft verkend.

 

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?