Tele2 - Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2016 - zilver
Tele2 - Niet omdat het moet, maar omdat het kan
Effie bekroning
zilver
2016
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Tele2 introduceert een nieuwe 4G-propositie in Nederland. Met de ultieme combinatie van razendsnel 4G-internet, ongewoon grote databundels en value for money-prijzen kun je zorgeloos gewoon precies doen wat je wilt. Tele2 presenteert zich als de Fun Rebel die dingen anders doet volgens het mantra ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’. Deze kleurrijke, onconventionele launch-campagne, een volkomen nieuwe stijl in telecomland, is meteen 100% raak. En creëerde ongekende communicatie- en commerciële successen. Tele2 wordt inmiddels in één adem genoemd met de drie traditionele telecomproviders.
Juryrapport
Een indrukwekkende campagne met een uitzonderlijk resultaat. Door het merk gezicht te geven, gebaseerd op de ‘genetische code’ van Tele2, is een enorm gedragseffect bewerkstelligd. De strategie is niet heel sterk, maar de switch van goedkope aanbieder naar A-merk is goed geslaagd. Tele2 heeft een beweging in de markt tot stand gebracht en de commerciële en communicatiedoelstelling - die behoorlijk ambitieus waren - stevig overtroffen.
Om de kwaliteitspropositie - eindelijk een 4G-netwerk - op deze manier onder de aandacht te brengen is zeer gewaagd. Hier zat de markt op te wachten, zo blijkt. De creatie is mindblowing, met een fantastische kick off. Wat een lef om je gewenste positie in de markt op deze manier te voeden. De positionering als Fun Rebel had wat meer uitleg verdiend (in plaats van de uitweidingen over irrelevante zaken in de inzending). Het merkmantra ‘Niet omdat het moet, maar omdat het kan’, is inmiddels opgenomen in het Nederlandse idioom, dat moet de droom van elke creatief zijn. En en passant is ook nog even een nummer 1-hit met Ronnie Flex en Lil Kleine gecreëerd die geweldig werk deed bij jongeren. Tele2 heeft zich als A-merk op de kaart gezet en in korte tijd een mega-conversie op relevante gedragsvariabelen bereikt en zo het marktaandeel verdubbeld.
Creatief indrukwekkend, zeer gedurfde aanpak, fantastisch resultaat.