Hoe treinromantiek van NS een succesvol merk maakte.
Merkcampagne - Effie Awards 2017 - zilver
Hoe treinromantiek van NS een succesvol merk maakte.
Effie bekroning
zilver
2017
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Treinromantiek maakte NS weer tot een geliefd en succesvol merk. Door een scherp klantinzicht en een krachtig concept werd de emotionele bankrekening van Nederlanders weer gevuld. Dit maakte NS niet alleen weerbaar tegen de vele incidenten van afgelopen jaren. Doordat de merkkracht met meer dan 16% steeg, werd het van een neergaand merk weer een leidend merk, terwijl ook nog eens de ambitieuze omzetgroeiresultaten werden overtroffen. Dit toont de kracht aan van communicatie en de durf om jaren consistent te bouwen aan een merk.
Juryrapport
Treinromantiek, dát is goed gevonden. En wat een lef, om in tijden van verdrukking zo op emotie en merksympathie te gaan varen. De NS kon weinig goed doen, de ergernis van de vertraagde reiziger werd vooral op social media breed uitgemeten. Maar het sterke strategische merkinzicht waarop deze campagne gebouwd is - mensen houden niet van de NS, wel van de trein - is heel slim doorvertaald naar creatie, middelen en online kanalen.
Dit is een echte merkcampagne, een supervoorbeeld van hoe je strak op het merk met misschien niet heel originele maar zeer strak geëxecuteerde creatie het verschil kunt maken. Op uitstekend onderbouwde merkstatements is ruim boven de doelstellingen gescoord, doelstellingen die gezien de positie waar de NS vandaan kwam ambitieus waren. Klein minpuntje: commerciële resultaten ontbreken, terwijl die merkkracht toch op z’n minst moet leiden tot uitzicht op gedrag. Nu is dat voor een monopolist lastig aan te geven, maar harde gegevens dat mensen uit de auto komen en ook, al was het maar af en toe, met de trein reizen, waren wel nodig geweest voor goud. En een publiek bedrijf als de NS had opener mogen zijn over het budget, vooral omdat het fors lager is dan wat in de jaren ervoor - minder succesvol! - is geïnvesteerd.
Los van deze kleine kanttekeningen is de impact op het merk overduidelijk dankzij deze campagne die - excusez le mot - liep als een trein. Het is echt waar: mensen zijn weer van de NS gaan houden.
Zuivere merkcampagne, sterk in strategie en inzicht, prachtig resultaat