Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht.

Terug

Maatschappelijke campagne - Effie Awards 2017 - leffie

Hoe vlogger Evert_45 verhalen uit de oorlog tot leven bracht.

Effie bekroning

leffie

2017

Opdrachtgever

KPN

Bureau('s)

N=5

Samenvatting

De verhalen uit de Tweede Wereldoorlog sterven uit. Letterlijk. Daarom deden de laatste levende verzetsstrijders in 2016 een emotionele oproep in het Algemeen Dagblad: “Het is aan u om onze verhalen levend te houden”. Als antwoord hierop introduceerde KPN Evert_45. Een blogger van nu, die de historische verhalen van toen vertelt. Op een manier die helemaal aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Met succes, want binnen drie weken werd maar liefst 70% van de Nederlandse jongeren bereikt. Zij keken in totaal – vrijwillig! – 1,3 miljoen minuten geschiedenisles over WO II.

Juryrapport

Juryrapport

 

Sterke maatschappelijke campagne, die getuigt van veel lef. De Tweede Wereldoorlog als onderwerp om ook het merk te laden..., hoe zou Marketing dat ‘verkocht’ hebben aan de board van KPN? Het is een vernieuwende campagne, primair gericht op content en niet op media. Content die briljant gemaakt is.

 

Een onorthodoxe aanpak voor een onderwerp dat uit het collectieve geheugen dreigt weg te glijden en vooral ‘revitalisering’ onder jongeren verdient. De vlogger die op YouTube en Instagram verhalen uit de Tweede Wereldoorlog vertelt blijkt een prima vertaling van de strategie. Zo pakt KPN een maatschappelijk thema - vrede, vrijheid - goed op, passend bij het merkthema ‘Voel je vrij’, goed getuned richting doelgroep. En zo maakt KPN dus werk van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wel jammer dat de doelstellingen te weinig maatschappelijke lading hebben. Verhalen vertellen over de oorlog is natuurlijk een maatschappelijk thema. Maar er had wel een doelstelling aan gekoppeld kunnen worden over de mate waarin die verhalen - ‘levenslessen’ zoals KPN ze noemt - jongeren ook echt hebben geraakt. Bereik en waardering voor de vlogs, influencers en de TVC zijn geen doelen, maar middelen om binnen te komen. Zonde dat hier een omissie zit, anders had de campagne naast de Leffie ook een Effie verdiend.

 

Zeker is dat met deze inventieve en inspirerende aanpak enorm veel jongeren zijn bereikt: 1,4 miljoen (= 70%). En maar liefst 93% beoordeelt de campagne positief. Beide getallen liggen ver boven de bereiksdoelstelling. KPN heeft een uitermate moeilijk onderwerp op een Leffie-waardige manier aangekaart.

 

Lastig thema, gedurfde en originele creatieve aanpak, inspiratie voor het vak

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?