Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Flexa - Vierkant achter je kleurkeuze

Terug

Gedragscampagne lang - Effie Awards 2017 - brons

Flexa - Vierkant achter je kleurkeuze

Effie bekroning

brons

2017

Opdrachtgever

AkzoNobel Decorative Coatings

Bureau('s)

Achtung!mcgarrybowen
RTL

Samenvatting

“Some say that true creativity starts at the heart of marketing”. Deze campagne is daar een kleurrijk voorbeeld van. Flexa heeft Nederland kleur gegeven door vanuit een sterk consumenteninzicht te werken aan creatieve oplossingen. Uit ‘kleuronzekerheid’ is een gedurfde belofte geboren: Vierkant achter je Kleurkeuze. Flexa heeft innovatieve brand utilities geïntroduceerd en een stap toegevoegd aan de klassieke customer journey. De optelsom van al deze creatieve oplossingen heeft geresulteerd in het creëren van ‘kleurvertrouwen’ bij de consument. Zodanig dat Flexa meer kleurverf verkocht en de hele kleurmarkt wakker heeft geschud.

Juryrapport

Een prachtige case, ingezonden in de categorie Gedrag Lang, waarbij een nog veel langer perspectief gloort. Flexa gaat met succes de uitdaging aan om een markt wakker te schudden waarin al jaren nauwelijks nieuwe waarde wordt gecreëerd. Meer dan 75% van het volume in de verfmarkt is witverf, Flexa wil daar meer kleur in brengen.

 

In een uitstekend geschreven case laat Flexa zien hoe je met een scherp inzicht (angst voor kleur), een sterke strategie (vertrouwen geven in kleur) en een prima executie gedrag kunt veranderen. Twee slimme brand utilities, perfect geïntegreerd in de campagne, maken het verschil: de Flexa Visualizer app (niet nieuw, wel prima toegepast) en vooral de Flexa Kleurtester, een conversie-tool voor 1,99 euro, waarmee je kleur op de muur thuis kunt uitproberen. Flexa communiceert niet alleen, maar biedt ook oplossingen en creëert zo een nieuwe stap in de customer journey.

 

De groei in marktaandeel is misschien niet spectaculair, maar gezien de hardnekkige onbeweeglijkheid in de markt en de macht van de bouwmarkten met hun huismerken, is het een sprong om trots op te zijn (hoewel meer cijfers over de marktverhoudingen tussen kleur en wit die prestatie meer gewicht hadden kunnen geven). Het vertrouwen van consumenten in kleur is toegenomen, meer mensen zijn over de streep getrokken. Flexa heeft de verfmarkt nog niet alle kleuren van de regenboog laten zien. Maar dit is zeker een effectieve start.

 

Zeer krachtig inzicht, sterke mediastrategie, de markt is in beweging gebracht

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?