Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Nieuwsbericht

Terug 30 juli 2018

Verborgen Effie materiaal: voorbeeldcase Jumbo onthuld!

30 juli 2018 . Verborgen Effie materiaal: voorbeeldcase Jumbo onthuld!

Hoe ziet een winnende Effie case eruit? Op onze website zijn juryrapporten, casefilms en informatie over alle bekroonde cases te vinden, maar wat krijgt de jury eigenlijk te zien? De Effie organisatie deelt graag een voorbeeldcase om inzicht te geven in een goed geschreven en onderbouwde case. Daarom onthullen wij tot dusver verborgen Effie materiaal: de complete case van Jumbo Supermarkten, de gouden Effie winnaar 2015!

Hiervoor exclusief te zien op de Eppie, maar nu ook beschikbaar op de website!

1. Voorbeeldcase JUMBO 2015

Download hier de complete voorbeeldcase: 

  

Opdrachtgever: Jumbo Supermarkten
Bureaus: Alfred International, UM, Vijf 890

2. In het kort

 

HOE JUMBO DE STOUTSTE VERWACHTINGEN OVERTROF

‘In een uiterst zwaar concurrentieveld - gedomineerd door prijzenoorlogen, fietsenspringers en zendercampagnes - overtreft Jumbo zelfs de eigen verwachtingen. Met een campagne die kijkt als een sitcom en verkoopt als trein, laat Jumbo zien dat het begrijpt hoe het eraan toegaat bij Nederlandse gezinnen thuis.

De lenige tv-campagne creëert een optimale balans tussen service en prijs, die klanten naar de winkel trekt. Eenmaal in die winkel overtreft Jumbo hun verwachtingen zodat ze blijven komen. Met spectaculair resultaat: een identieke omzetgroei van 2,9 procent, in een markt die slechts 0,8 procent groeit.’

3. Juryrapport

 

Jumbo heeft zich van 'uitdager in de markt' ontwikkeld tot een gevestigde speler. Opboksen tegen Albert Heijn en de supermarktmanager, ga er maar aan staan. Toch is Jumbo erin geslaagd om in drie jaar tijd een dijk van een merk neer te zetten. En het is onmiskenbaar: de rol van communicatie is doorslaggevend bij het laden van het merk Jumbo. De cijfers over de top of mind awareness en like-ability spreken duidelijke taal. Het merk heeft emotionele inhoud gekregen en is heel dicht bij de consument gebracht.

Hoewel het inzicht - een familie die niet te veel wil betalen - niet bijzonder is voor een supermarkt, past de creatieve uitvoering ervan in de buitencategorie: indrukwekkend in consistentie, de boodschap telkens versterkend en vergrotend: wie de boodschappen doet is de winnaar. 'Maak het echt, maak het klein, maak het leuk', luidde de opdracht. Missie geslaagd, is de conclusie. Elk 'gezinnetje' gaat na een jaar irriteren, dit gezin nog lang niet. Integendeel, Jumbo heeft een hoge mate van herkenbaarheid en identificatie gecreëerd.

Veel supermarkten zijn 'folder-verslaafd' en zoeken hun heil in platte prijskortingen. Jumbo heeft zichzelf vooral 'smoel' gegeven. Eén kleine kanttekening misschien: de mediastrategie is erg klassiek. Slechts 0,3% zit in online; zou daar niet meer uit te halen zijn? Niettemin overtrof Jumbo inderdaad de stoutste verachtingen, de supermarkt is in korte tijd de publiekslieveling geworden. Met een zeer hoge effectiviteit, in marktaandeel en in communicatie.

Sterk: ijzersterke merkstrategie, fantastische creatie, enorm effectief.

4. Casevideo      

 

 
Heb jij inspiratie gekregen om jouw case te schrijven? Klik hier om je case in te zenden!

 

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?