Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Nooit meer alleen spelen dankzij het UNO Speelkwartier

Terug

Maatschappelijk - Effie Awards 2020

Nooit meer alleen spelen dankzij het UNO Speelkwartier

Opdrachtgever

Mattel UNO

Bureau('s)

Posterscope, Dentsu Aegis Network
iProspect, Dentsu Aegis Network
Carat, Dentsu Aegis Network

Samenvatting

Het UNO Speelkwartier speeltoestel voorkomt eenzaamheid op het schoolplein door kinderen spelenderwijs met elkaar te verbinden zonder dat zij hoeven te vragen of ze mee mogen doen.

Ontwikkel een sociale brand awareness campagne die aan een groot publiek laat zien dat UNO een liefdevol, speels merk is dat kinderen van 6 – 11 jaar met elkaar verbindt.

Na onderzoek bleek dat eenzaamheid onder kinderen een onderbelicht probleem is in Nederland en dat maar liefst 1 op de 10 kinderen eenzaam is en daar op latere leeftijd last van krijgt.

Een speeltoestel voor op het schoolplein dat ervoor zorgt dat kinderen niet meer alleen hoeven te spelen tijdens het speelkwartier omdat zijn niet meer hoeven te vragen of ze mee mogen spelen.

Een werkende oplossing voor eenzaamheid op het schoolplein en landelijke aandacht voor dit onderbelichte probleem en de oplossing van UNO bij een groot publiek.

Dit innovatieve speeltoestel is i.s.m. met leerlingen en leraren van de basisschool gemaakt en biedt als eerste speeltoestel ter wereld, op een leuke en speelse wijze, een oplossing voor eenzaamheid op het schoolplein. Deze sociale content campagne bewijst dat social media om sociale boodschappen en content vraagt en dat zingevende marketingprojecten de campagnes van de toekomst zijn. Het laat zien dat een merk met behulp van een zingevende campagne haar merkbelofte kan waarmaken en tegelijkertijd de wereld kan verbeteren met een beter eindresultaat voor het merk en de maatschappij.

Juryrapport

 

Ambitie

Eenzaamheid is een groeiend probleem in de samenleving. Niet alleen bij ouderen, ongeveer één op de tien kinderen voelt zich ook aanhoudend eenzaam. En eenzame kinderen worden vaak eenzame volwassenen. Sociale contacten zijn belangrijk, zeker voor kinderen in hun ontwikkeling. Om daar iets aan te doen, ontwikkelde UNO een speeltoestel voor op het schoolplein - de favoriete speelplek van jonge kinderen. Het toestel bevat een grote database van spellen die vaak op het schoolplein worden gespeeld en helpt zo om kinderen die aan de zijlijn staan in het spel te betrekken. Door aan de knop te draaien van dit UNO Speelkwartier speeltoestel, dat in samenwerking met leerlingen en leraren van een basisschool is gemaakt, krijgen kinderen een spel voorgeschoteld dat ze samen kunnen spelen. UNO wilde in een campagne dit speeltoestel tonen en aandacht vragen voor het onderbelichte probleem van de eenzaamheid. Geen communicatiedoelstellingen, de campagne werd vooral gedragen door een (niet gekwantificeerde) ambitie.

 

Strategie

Het is niet helemaal duidelijk welk inzicht de basis vormt voor de strategie, anders dan dat kinderen graag samen spelen en dat spelen kinderen verbindt, maar dat eenzaamheid één op de tien kinderen hierin belemmert. Het ontwerpen van een speeltoestel is in feite de kern van de strategie, want in de case worden ‘strategische ontwerpeisen’ opgesomd: verbindend, voor iedereen, veilig, interactief, laagdrempelig, herhaalbaar, taal overstijgend, hufterproof, laag in onderhoud. Dit speeltoestel is dus in feite het creatieve concept, in de ontwikkeling van het product zijn de inzichten uitstekend doorvertaald. Ook dat de UNO in samenwerking met de doelgroep is ontwikkeld, is sterk. Qua communicatie is de campagne vrij zwak. In feite is het een pilot, de lancering van dit toestel. De communicatie daaromheen (inclusief de ingezette middelen) was vrij beperkt.

 

Resultaat

Mattel UNO claimt als belangrijkste resultaat dat een werkende innovatieve oplossing is gecreëerd die kinderen (in potentie) verbindt. Daarin is het bedrijf zeker geslaagd. Dat inmiddels 121 basisscholen een aanvraag voor meer informatie over de UNO hebben ingediend is mooi, maar gezien het feit dat er in Nederland zo’n 6.700 scholen zijn, is dat geen spectaculaire conversie (dat was ook niet het doel overigens). De belangrijkste vraag is: spelen kinderen nu dankzij het UNO Speelkwartier speeltoestel meer met elkaar? Helpt het toestel om de eenzaamheid onder kinderen te verminderen?

Het speeltoestel is een mooi voorbeeld van een adverteerder die een maatschappelijk doel oppakt, maar de wens om ‘samen met kinderen de wereld te verrassen met een innovatieve oplossing’ is in deze fase van het project nog niet echt gerealiseerd. Meer dan een pilot is deze sympathieke campagne in deze fase niet. Wel een sterke pilot overigens, met veel potentie voor de langere termijn. Maar in dit stadium is de case te mager voor een Effie, zeker omdat veel onderbouwing ontbreekt. Misschien een herkansing als het toestel op veel meer scholen is geplaatst en de effecten op het maatschappelijke issue gemeten kunnen worden?

 

 

 

 

 

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?