Hoe de Staatsloterij Oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd.
Gedrag lang - Effie Awards 2021 - zilver
Hoe de Staatsloterij Oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd.
Effie bekroning
zilver
2021
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Titel | Hoe de Oudejaarstrekking weer een knallende jaarafsluiter werd. |
Uitdaging
| Een nieuwe communicatieve platformgedachte moet de structurele omzetdip ombuigen en heel Nederland (25+) vanuit de emoties van de Oudejaarsdag weer motiveren tot de aankoop van Oudejaarsloten. |
Inzicht
| De Oudejaarstrekking is in omvang en sentiment anders dan de maandelijkse trekkingen. Nederland staat meer open voor emotionele verhalen en verbindende sentimenten zijn in december extra relevant. |
Idee
| Met de platformgedachte/big idea wordt de hoofdprijs ondergeschikt aan emotie. Een creatieve route die we vanuit een consistente conceptuele invulling jaarlijks vernieuwen in plot, thema en hoofdrol. |
Resultaat
| De Oudejaarstrekking werd een spektakelstuk. Het spraakmakende platformidee realiseerde jaar op jaar groei naar een omzetrecord in 2020! De favoriet van Nederland met drie Loeki’s op rij! |
Waarom Effie-waardig
| Staatsloterij neemt in 2018 de gok om de communicatiestrategie voor dé campagne van het jaar compleet te disrupten. De jarenlange aankooptrigger – de hoofdprijs – staat de hoofdrol af aan universele decemberemoties verpersoonlijkt in een diertje. De emotionele invulling vanuit de nieuwe platformgedachte vertolkt het op dat moment heersende Oudejaarssentiment. Onze lieve diertjes veroveren de harten van de Nederlanders. Zo blaast de optimale mix van consistentie én vernieuwing de Oudejaarstrekking nieuw leven in en bouwt structureel aan merk/brand behavior/business. Resulterend in een ieder jaar groeiende omzet in een gestagneerde loterijmarkt. |