Effie bekroonde case
Merkcampagne - Effie Awards 2012 - zilver
Eneco 'Samen gaan we voor duurzaam'
Effie bekroning
zilver
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
duurzame energieleverancier van Nederland.
Eneco heeft in een pur sang commoditymarkt op een radicale en consistente wijze durven kiezen voor de claim "duurzaamheid"
Het is gelukt deze duurzaamheidsclaim op een oorspronkelijke en aansprekende manier in te vullen en klanten daarbij te betrekken:
Samen gaan we voor duurzaam.
Met een zeer consistente campagne in de breedste zin van het woord, hebben we ervoor gezorgd dat Eneco - voor het eerst sinds de energiemarkt is geliberaliseerd - het totale aantal aansluitingen heeft weten vast te houden.
Een Effie-waardige prestatie voor een ex-monopolist in een markt met een zeer agressieve competitie.
Juryrapport
Goed onderbouwde, indrukwekkende merkcase met mooie resultaten. Waar andere partijen kiezen voor het mechanisme prijs, zet Eneco in op het bouwen van een merk.
De jury waardeert de gedurfde keuze voor een positionering op duurzaamheid in een moeilijke markt waarin anderen de communicatie vooral gericht op prijs. De strategische keuze voor duurzaamheid is duidelijk vertaald naar een heldere communicatiestrategie.
Uit de cijfers blijkt dat Eneco relatief minder kwetsbaar is dan de andere twee grote energieaanbieders. De communicatie heeft hierbij een aantoonbare rol gespeeld. Eneco heeft een nieuwe plek veroverd in het hart van haar klanten.
De jury merkt daarbij wel op dat het idee dat iedereen bij Eneco meedoet niet altijd consequent wordt doorvertaald in de communicatie en daardoor niet volledig wordt geƫxploiteerd. De campagne is hier en daar rommelig in de uitwerking. Ook mist de jury in de case gegevens over marketingacties en de effecten daarvan. De jury is er niet van overtuigd dat de daling van de churn rate van Eneco alleen is toe te schrijven aan de communicatiekracht van duurzaamheid als merkidee.
De jury beloont deze sterke merkcase met een Zilveren Effie.