Effie bekroonde case
Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2012 - brons
Hoe positief ben jij?
Effie bekroning
brons
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
zoals op je werk? Het thema "hiv" is voor velen een reden de andere kant op te kijken. Taboe en stigma voeren de boventoon. De succesvolle anti-stigma campagne "Hoe positief ben jij?" werd gelanceerd. Schokkende cijfers werden omgezet naar een overdonderend, positief verschil in kennis en houding. Het is haast onvermijdelijk om de andere kant op te kijken.
Juryrapport
Zuivere bewustwordingscase met een slim inzicht dat goed is doorvertaald naar online communicatie. Met de confronterende vraag ‘wat zou je doen als ik?’ wordt effectief het sentiment van het publiek bespeeld. De kracht zit duidelijk in de creatieve strategie van de campagne, die veel mogelijkheden biedt voor de communicatie. De boodschap ‘sluit hiv uit, niet de mensen met hiv’ spreekt de jury aan.
De campagne heeft onmiskenbaar een maatschappelijke discussie op gang gebracht, maar de jury vindt het jammer dat de resultaten in de case niet duidelijk gekoppeld zijn aan de doelstellingen. De doelgroep wordt uitgebreid omschreven, maar de beschrijving komt niet terug bij de resultaten.
De jury beloont de case met een Bronzen Effie.