Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Effie bekroonde case

Terug

Gedragscampagne - Effie Awards 2012 - brons

Eneco HollandseWind®

Effie bekroning

brons

2012

Opdrachtgever(s)

Eneco

Bureau('s)

FHV BBDO
Proximity
The USP Company

In het kort

Eneco heeft in een sterk door prijs gedreven low interest productcategorie, voor het eerst spectaculair succes geboekt met een windenergieproduct. Door te appelleren aan het oergevoel dat de kracht van de wind oproept bij Nederlanders, maken we op een aansprekende manier logisch dat Eneco de wind gebruikt om duurzame energie op te wekken.

Concreet gemaakt in de naamgeving ‘HollandseWind’, in het aanbod ‘Hollandse Windkrachtkorting’ en met een through-the-line campagne inclusief een digitale ballonnenwedstrijd Zo wisten we alle barrieres te slechten. Maar wel met een lagere SOV dan de 2 grote concurrenten.

Met als resultaat: ruim anderhalf keer de toch al ambitieuze doelstelling.
En een substantieel groter aandeel bewuste, donkergroene klanten in de base. Zo gaan we samen voor duurzaam.
Een prachtig, Effiewaardig resultaat.

Om met de woorden van Justus van Oel (columist Adformatie) te spreken:
"Geen energieleverancier is het gelukt mij zelfs maar een overstap te laten overwegen. Eneco kreeg het alsnog voor elkaar.
HollandseWind is namelijk mijn eigen wind. Ik weet niet hoe de campagne in het algemeen scoort, bij mij was het recht tussen de ogen.
Nooit eerder had ik Eneco serieus in verband gebracht met eerlijke duurzame stroom."

Juryrapport

Deze ‘Hollandse wind’-energie levert klanten meer korting op naarmate het harder waait: de kracht van de wind. Eneco heeft in een sterk door prijs gedreven low interest productcategorie succes geboekt met dit windenergieproduct. Een campagne waarbij klanten een virtuele ballon vanaf het eigen huis via Google Maps live kunnen volgen. Het doel om het aandeel verkochte ‘donkergroene’ contracten substantieel laten groeien,
is geslaagd.

Een sympathieke case waarin op een slimme manier wordt ingespeeld op sentiment door de keuze voor Hollandse wind
als ‘donkergroene’ energie.

De jury prijst de positieve strategie met deze energie als communicatie-idee. De gedragscomponenten zijn goed uitgewerkt in de case.
Het geven van korting lijkt strijdig met waarde creatie als doelstelling, maar de combinatie met de windkracht is goed gevonden en gedragstechnisch slim. Bovendien is de korting lager dan de gemiddelde korting van energiebedrijven.  

De jury overweegt ook dat de resultaten goed zijn, maar toch minder spectaculair als men ook de budgetten en doelstellingen m.b.t. klanten, distributie, korte- en lange termijn resultaat in ogenschouw neemt. De jury bewondert de strategische keuze voor duurzaamheid dichtbij en kent deze case een Bronzen Effie toe.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?