Effie bekroonde case
Merkcampagne - Effie Awards 2012 - brons
Campina: Van zuivelplas naar merkzuivel
Effie bekroning
brons
2012
Opdrachtgever(s)
Bureau('s)
In het kort
Juryrapport
Campina laat in deze mooie merkcase zien hoe je een merk kunt bouwen een commodity markt. Campina heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen als belangrijke pijler opgenomen in haar strategie. De slimme campagne, met aantoonbaar effectieve en consistente communicatie heeft de consument via Campina Boerenland dichter bij de melk en het merk Campina gebracht. De jury merkt daarbij wel op dat de merkcase vooral leunt op Boerenland.
De jury prijst de secuur uitgewerkte mediastrategie van Campina, die naadloos past op de merkstrategie. Het creatieve idee ‘terug naar de boer’ is niet vernieuwend, maar effectief. Met onder meer de Boerderijdagen en traceerbare codes op de verpakkingen heeft Campina de boeren, de koeien en het boerenland weten te claimen.
Het bevreemdt de jury dat de fusie met voormalig concurrent Friesche Vlag, waardoor het distributiegebied van Campina flink is uitgebreid, niet wordt genoemd in de case. Het is voor de jury niet duidelijk hoe de fusie de resultaten heeft beïnvloed.
De jury concludeert dat deze merkcase, waarin Campina van melk een merk heeft gemaakt, door Boerenland naar voren te schuiven, een Bronzen Effie verdient.