Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Telfort. Meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn.

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2013 - goud

Telfort. Meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn.

Effie bekroning

goud

2013

Opdrachtgever

Telfort

Bureau('s)

N=5

Samenvatting

Telfort weet met een slimme strategie en een sympathieke en opvallende campagne zichzelf opnieuw op de kaart te zetten. In nog geen twee jaar tijd heeft Telfort zich getransformeerd van schreeuwerige prijsvechter naar sympathiek value-for-money merk, met groot commercieel succes. De campagne laat niet alleen ongekend goede commerciële resultaten zien maar weet dankzij de overtuigende resultaten het merk Telfort een boost te geven tot de mentale marktleider van het voordeelsegment. Met de Gouden Loeki als prachtig bewijs dat Telfort van een bekritiseerd merk een sympathiek en geliefd merk is geworden.

Juryrapport

Telfort. Meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn.

De Telfort case is een schitterend voorbeeld van een succesvolle herpositionering. De case is een goed voorbeeld van een merkcampagne die bewijst dat een op scherpe insights gebaseerde strategie, die wordt vertaald naar originele en sympathieke communicatie, het verschil kan maken.

De gemiddelde NPS score in de telecommarkt ligt ver beneden nul. Telfort scoort daarbinnen als bekritiseerde prijsvechter als een van de slechtste. Toch heeft Telfort de ambitieuze doelstelling met de NPS score op nul uit te komen en de merkvoorkeur te verdubbelen.

Telfort kiest voor een herpositionering van ‘prijsvechter’ naar een sympathieke ‘value for money’ aanbieder. Een voordeelaanbieder zijn, maar zich gedragen als A-merk. Dat is de strategie die Telfort volgt. Ex-miljonair Hans geeft hier op weergaloze wijze invulling aan. De jury noemt het sympathiek en knap en het past goed in de huidige tijdsgeest die sterk wordt beïnvloed door de financiële crisis.

De media-inzet is traditioneel te noemen, met mediadruk met name op tv. Maar dit past goed bij  de ‘me-too-strategie’ die erop is gericht zich te gedragen als de marktleiders. Bovendien sluit het goed aan bij de brede doelgroep (late majority als main doelgroep).

De jury spreekt van een zeer overtuigende case. Alle doelstellingen zijn ruim gehaald en de resultaten zijn duidelijk aan communicatie toe te schrijven. Als sympathieke ‘value for money’ aanbieder weet Telfort de merkvoorkeur sterk te laten stijgen en de NPS score naar recordhoogte te brengen binnen de categorie. Het lukt Telfort om de dalende ARPU (= gemiddelde maandomzet per klant) trend om te buigen naar een stijging.

Telfort laat zien dat het onderdeel is geworden van de gerenommeerde providers en serieus meedoet.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?