Obvion. Hypotheken met een geweten.
Merkcampagne - Effie Awards 2013
Obvion. Hypotheken met een geweten.
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Juryrapport
Obvion richt zich volledig op de pensioenmarkt en wil haar positie in deze markt verstevigen.
De doelstellingen en de strategie komen goed onderbouwd en degelijk over. Obvion profileert zich als een financiële instelling met een geweten. Vanuit de historie, in lijn met het DNA van het bedrijf, besluit Obvion in te spelen op het slechte imago dat banken hebben. De campagne is degelijk en goed in lijn met deze strategie.
De media inzet is traditioneel. Het viel de jury op dat er weinig er gebruik wordt gemaakt van online communicatie, gezien het opkomende belang van online als oriëntatiekanaal.
De resultaten die gerapporteerd worden zijn heel goed, maar de jury vindt het lastig de vinger erachter te krijgen hoe de resultaten precies tot stand gekomen zijn. Hoe heeft Obvion zich bijvoorbeeld ontwikkeld op het statement ‘transparante hypotheekverstrekker’?
Verschillende scenario’s worden geopperd: Is het inderdaad het resultaat van transparant en gefocust zijn? Hanteert Obvion wellicht minder strenge regels qua acceptatie waardoor ze snel en veel kunnen groeien? Of is het succes het gevolg van het feit dat banken geen hypotheken willen verkopen en Obvion in dat gat is gedoken? Of is het te wijten aan het feit dat er voorheen (nagenoeg) geen communicatie was (en Obvion onbekend)?
De jury zou graag zicht hebben gehad op de gehanteerde rentetarieven en het al dan niet gepusht worden door vergelijkingssites, als mogelijke verklaringen van de resultaten.
Men vraagt zich bovendien af wat er is gebeurd, waardoor die adviseurs/ intermediairs positief zijn gaan denken over Obvion. (er vanuit gaande dat dit niet met commissies te maken heeft).
De jury blijft met de teveel vragen zitten om de case met een Effie te bekronen.