Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Nieuwsbericht

Terug 07 november 2013

14 EffieAwards: Goud voor Dela, Telfort en Unox

07 november 2013 . 14 EffieAwards: Goud voor Dela, Telfort en Unox

Persbericht, Amsterdam

AMSTERDAM –  Drie Gouden Effies, één Zilveren Effie en tien keer Brons. Dat is de oogst van de EffieAwards 2013. Deze prestigieuze prijzen van BVA en VEA voor de meest effectieve reclamecampagnes werden donderdag 7 november uitgereikt in de Beurs van Berlage tijdens de vierde editie van ‘De 24 uur van de Reclame’.

De Gouden EffieAwards werden toegekend aan ‘DELA. Voor Elkaar.’ (adverteerder: DELA, bureaus: Ogilvy & Mather Amsterdam, WeFilm), ‘Telfort. Meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn.’(adverteerder: Telfort, bureau: N=5) en ‘Unox blijft Unox, 2007-2012’ (adverteerder: Unilever Nederland, bureaus: TBWA\NEBOKO, Being There). DELA en Telfort waren voor hun campagnes uit 2012 en die van Unox was voor de periode 2007 – 2012.

Mary Hoogerbrugge, Voorzitter VakJury Merkcampagnes:

“De drie gouden Effie cases weten elk op hun eigen manier de tijdgeest heel goed te vangen. Alle drie de cases laten zeer overtuigend zien hoe communicatie de positie van een merk in de markt fundamenteel kan verbeteren. Dela legt met een effectieve campagne die mensen direct in het hart raakt de basis voor verbreding van de dienstverlening. Telfort ontwikkelt zich dankzij sympathieke communicatie van een prijsvechter naar een value-for-money merk en is onderdeel geworden van de gerenommeerde providers. Unox weet tegen de opkomst van de huismerken in door te groeien, door slim in te zetten op productinnovatie en duurzaamheid en daarbij met aansprekende campagnes de aansluiting met Nederland niet te verliezen.”

De case ‘We hebben Knaks gegeten!’ (adverteerder: Unilever Nederland, bureau: TBWA\NEBOKO) is door de jury bekroond met een Zilveren Effie.

Bronzen Effies gingen naar:

‘Over op IBAN’ (adverteerder: De Nederlandsche Bank, bureaus: FHV BBDO, Porter Novelli, PHD, 51North), ‘GTST: Wie Is Tim?’ (adverteerder: RTL Nederland, bureau: Endemol), ‘Telfort. Net zo alles in één, maar dan super voordelig.’ (adverteerder: Telfort, bureau: N=5), ‘Telfort. Net zo mobiel, maar dan super voordelig.’ (adverteerder: Telfort, bureau: N=5), ‘Eneco Toon’ (adverteerder: Eneco, bureaus: FHV BBDO, OMD, The USP Company, Linden&Barbosa), ‘Postmedewerker. Deel van je leven.’ (adverteerder: PostNL, bureau: Publicis), ‘Meer verzekerd dan je denkt’ (adverteerder: Centraal Beheer Achmea, bureaus: RAPP, DDB & Tribal Amsterdam), ‘Zin in een ijsje? Dan ga je naar McDonald's’ (adverteerder: McDonald’s Nederland, bureau: TBWA\NEBOKO), ‘Hoe Indy het beste uit verzekeraars haalt. Van introverte vergelijker naar bekende partij boven de partijen.’ (adverteerder: Independer, bureau: ETCETERA), ‘Essent E-thermostaat. Van gas en licht naar een warm welkom.’ (adverteerder: Essent, bureau: ETCETERA)

De jury onder hoofdvoorzitterschap van Ben Knapen kreeg dit jaar in totaal 36 cases ter beoordeling in de drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 14 winnaars naar voren die pas in de zaal hoorden of ze een prijs in de wacht hadden gesleept of niet.

Ben Knapen, Voorzitter Hoofdjury Effie:

“Er is veel creativiteit in de Nederlandse reclamewereld en het is verbluffend om te zien hoe deze creativiteit met interactieve media erbij tot heel veel resultaten kan leiden.  Ik ben blij zoveel inspiratie van dichtbij te hebben mogen gadeslaan. Effie ambities getuigen van een can do optimisme en dat kan de Nederlandse economie goed gebruiken.”

Linda Boks, bestuur VEA:

“Onze achterban staat steeds weer voor mooie uitdagingen: met communicatie een bijdrage leveren aan de business- en marketingdoelstellingen van adverteerders. Hierbij lijkt het wel alsof de lat steeds hoger komt te liggen, zeker in het pittige jaar 2012. In dat perspectief was het aantal van 36 inzendingen al een mooi resultaat. En dat nu bijna 40% met een EffieAward beloond is, is helemaal een mooi ROI-score.”

Mireille Spapens, bestuur BVA:

“Prachtig om te zien hoe topmensen in ons vakgebied elk jaar weer bereid tijd zijn om zoveel tijd te investeren in het beoordelen van hoogwaardige cases. De cases laten ook nu weer zien hoe communicatie het verschil maakt bij het realiseren van merk- en commerciële doelstellingen op hoog niveau. Geen wonder dat de EffieAward in Nederland wordt beschouwd als Oscar van de communicatiewereld.”

De uitreiking van de EffieAwards door BVA en VEA maakte dit jaar voor de vierde keer deel uit van het reclamefestival ‘De 24 uur van de Reclame’. Dit dagvullende event met als thema ‘The Next Level’ vond plaats op donderdag 7 november in de Beurs van Berlage. De presentatie van de EffieAwards was in handen van Roelof Hemmen (RTL Nieuws).

Overzicht winnaars EffieUitreiking 7 november 2013

GOUDEN EFFIE

Categorie: Merkcampagne
Titel Case: DELA. Voor Elkaar.
Adverteerder: DELA
Communicatieadviesbureau(s): Ogilvy & Mather Amsterdam, WeFilm

Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Telfort. Meedoen in de wereld hoeft niet duur te zijn.
Adverteerder: Telfort
Communicatieadviesbureau(s): N=5

Categorie: Merkcampagne
Titel Case: Unox blijft Unox, 2007-2012
Adverteerder: Unilever Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\NEBOKO, Being There

ZILVEREN EFFIE

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: We hebben Knaks gegeten!
Adverteerder: Unilever Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\NEBOKO

BRONZEN EFFIE

Categorie: Bewustwordingscampagne
Titel Case: Over op IBAN
Adverteerder: De Nederlandsche Bank
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, Porter Novelli, PHD, 51North
Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: GTST: Wie Is Tim?
Adverteerder: RTL Nederland
Communicatieadviesbureau(s): Endemol

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Telfort. Net zo alles in één, maar dan super voordelig.
Adverteerder: Telfort
Communicatieadviesbureau(s): N=5

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Telfort. Net zo mobiel, maar dan super voordelig.
Adverteerder: Telfort
Communicatieadviesbureau(s): N=5

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Eneco Toon
Adverteerder: Eneco
Communicatieadviesbureau(s): FHV BBDO, OMD, The USP Company, Linden&Barbosa

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Postmedewerker. Deel van je leven.
Adverteerder: PostNL
Communicatieadviesbureau(s): Publicis

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Meer verzekerd dan je denkt
Adverteerder: Centraal Beheer Achmea
Communicatieadviesbureau(s): RAPP, DDB & Tribal Amsterdam

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Zin in een ijsje? Dan ga je naar McDonald's
Adverteerder: McDonald's Nederland
Communicatieadviesbureau(s): TBWA\NEBOKO

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Hoe Indy het beste uit verzekeraars haalt. Van introverte vergelijker naar bekende partij boven de partijen.
Adverteerder: Independer
Communicatieadviesbureau(s): Etcetera

Categorie: Gedragscampagne
Titel Case: Essent E-thermostaat. Van gas en licht naar een warm welkom.
Adverteerder: Essent
Communicatieadviesbureau(s): ETCETERA

Samenstelling EffieJury 2013

De EffieJury 2013 is als volgt samengesteld:

HOOFDVOORZITTER
Ben Knapen

BEWUSTWORDINGSCAMPAGNES
Tom Kniesmeijer (Tom Kniesmeijer Strategie) onafhankelijk + Voorzitter
  
Peeter Verlegh (SWOCC) onafhankelijk
   
Aleks Fiege (Unilever Benelux) BVA
   
René Jaspers (McDonald’s Nederland B.V.) BVA   
Erik van Engelen (Eneco) BVA
   
Caroline van Lieshout (FHV BBDO) VEA   
Léonie Koning (Initiative) VEA  
Daan de Raaf (DDB) VEA

MERKCAMPAGNES
Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) onafhankelijk + Voorzitter
Madelon Schaap (707 Consult) onafhankelijk
Henriëtte van Swinderen (T-Mobile Nederland) BVA
Mylene Heystek (PPG Coatings Nederland) BVA
Mireille Spapens (Deloitte) BVA
Daan Remarque (TBWA\Neboko) VEA
Ruud van de Zee (ZenithOptimedia) VEA
Ruud de Langen (Mindshare) VEA

GEDRAGSCAMPAGNES
Frits Spangenberg (Motivaction) onafhankelijk + Voorzitter
Willem Koch onafhankelijk
Jochem Schouten (Heinz Nederland) BVA
Monique Opdam (Van Lanschot Bankiers) BVA
Erik Beenen (Nederlandse Spoorwegen) BVA

Bas Velthuis (Y&R Amsterdam) VEA
  
Dick van der Lecq (Etcetera) VEA

Marc Pieterse (N=5) VEA



Over Effie

De Effie is de wereldwijde prijs voor effectieve communicatie die in meer dan 30 landen verspreid over 5 continenten wordt toegekend. De Effie is eigendom van Effie Worldwide, Inc. gevestigd in New York (VS) en wordt sinds 1983 in Nederland uitgereikt. Inzenders voor de Effie moeten aantonen dat de communicatie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon marketingresultaat. Deze veruit belangrijkste communicatieprijs van Nederland wordt georganiseerd door de VEA (vereniging van communicatieadviesbureaus) en BVA (bond van adverteerders).

Meer informatie: www.effie.nl

Voor meer informatie over Effie kunt u contact opnemen met:
Linda Boks, bestuur VEA, e-mail:  Linda.Boks@ZenithOptimedia.nl

 

Terug

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?