Van blik naar pak: Unox introduceert de nieuwe norm in soep.
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2014
Van blik naar pak: Unox introduceert de nieuwe norm in soep.
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Hoe laat je gezinnen die al 60 jaar goedkope Unox bliksoep kopen, upgraden van 1,69 naar 2,99? Een multimediale activatiecampagne met de typische relativerende humor van Unox helpt Nederlanders het nieuwe 1 liter familiepak als de standaard soep in hun hart te sluiten. In 8 maanden is Soep in Pak een vertrouwde verschijning geworden in supermarkt en keukenkastje. Er zijn 4,2 miljoen pakken verkocht. Dankzij de grotere inhoud in vergelijking tot blik (+ 0,2 liter), verkoopt Unox méér soep dan ooit. Verstokte bliksoepkopers, ook van de concurrentie, zijn overgestapt. Soep in Pak is de nieuwe norm.
Juryrapport
De Unox case is een zeer sterke case aangezien het een uitdaging is om fans van soep in blik kennis te laten maken met soep in pak. De jury spreekt dan ook over een product introductie, waarbij de focus is gelegd op de nieuwe packaging in plaats van ‘het nieuwe recept’. Dit vindt de jury een gemiste kans omdat er juist ook stappen zijn gemaakt op de kwaliteit van het daadwerkelijke product.
Bij de introductie van het product op dit niveau had de jury een grotere en significante stijging verwacht in de resultaten. Daarbij lijken de resultaten eerder positief voor de ’soep’ categorie in plaats van specifiek op merkniveau voor Unox.
Het is voor de jury daarom onduidelijk wat de rol is geweest van de communicatie in deze case en zij vragen zich af of vooral distributie en trial niet de grootste invloed hebben gehad op het succes van de introductie.
De jury is zeer te spreken en enthousiast over de hoge ‘production value’ van de TVC die erg goed past bij het merk en UNOX erg sterk heeft neergezet.
De jury vond de resultaten goed, maar niet EffieWaardig en had er zeker meer van verwacht, aangezien het merk een nieuw product heeft gelanceerd.