Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Hoe Pietertje Calvé nóg groter maakte

Terug

Gedragscampagne kort - Effie Awards 2014 - brons

Hoe Pietertje Calvé nóg groter maakte

Effie bekroning

brons

2014

Opdrachtgever

Unilever Benelux

Bureau('s)

Alfred

Samenvatting

43% omzet groeien in tijden van crisis, prijzenoorlog en opkomende huismerken is weinig A-merken gegeven. Het is Calvé Pindakaas - ondanks een beperkt en significant lager budget - gelukt om Nederland meer Calvé Pindakaas te laten eten. Dankzij een vertederend jongetje dat door Nederland in het hart gesloten is. Op hoeveel voetbalvelden hoor je niet “…efkes wissele…”?  Zo werd Gouden Loeki-winnaar ‘Pietertje’ de motor achter de forse groei. Hét schoolvoorbeeld van hoe thematische communicatie en duidelijke keuzes een merk tot grote hoogten laten stijgen.

Juryrapport

Calvé heeft met Pietertje een prachtige, langdurige en consistente campagne neergezet. Ten tijde van het maatschappelijke issue ‘obesitas’ is het merk er goed in geslaagd om de voordelen van het product goed en sterk naar voren te brengen.

Calvé is er dan ook in geslaagd om de gehele categorie te laten groeien, gedurende de afgelopen vier jaar dat de campagne gelopen heeft.

Het is voor de jury echter onduidelijk of het merk harder gegroeid is dan de markt, maar dat hun aandeel hierin gelijk blijft.
Daarbij, waren de commerciële doelstellingen enorm ambitieus en vindt de jury het erg knap dat deze behaald zijn. Doelstellingen over de merkvoorkeur ontbreken echter in de case en dat vindt de jury jammer, zij hadden graag de gehele merkfunnel gezien. Daarnaast vindt de jury het jammer dat er geen duidelijkheid over het budget van Pieter van den Hoogenband vrijgegeven wordt in de case.

De communicatie heeft in deze case absoluut het verschil gemaakt. De campagne is zeer consistent geweest en de gezonde voordelen van het product zijn duidelijk naar voren gekomen en hebben het verschil gemaakt in de campagne. Door de eenvoud, het beperkte budget en middelen keuze is de jury erg te spreken over de behaalde resultaten.

De case heeft een zeer lange looptijd. De consistentie in de campagne wordt door de jury als erg positief gezien. Als marktleider groeien in volume en het zoete broodbeleg aanvallen is erg knap. Met de middelen die Calvé tot zijn beschikking had, heeft het erg goede resultaten behaald. Resultaten op merkvoorkeur/attitude hadden de case nog verder kunnen versterken.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?