Essent ZekerDalen. Van switchen belonen naar loyaliteit bekronen.
Gedragscampagne kort - Effie Awards 2014 - zilver
Essent ZekerDalen. Van switchen belonen naar loyaliteit bekronen.
Effie bekroning
zilver
2014
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Essent doorbreekt het marktparadigma ‘switchen belonen’. Essent gelooft in duurzame klantrelaties. Daarom ontwikkelden we een geïntegreerde campagne die de toch wel lastig uit te leggen 5-jarige ZekerDalen-propositie omtovert naar een sympathieke blijk van waardering. ‘Essent beloont loyaliteit.’ Die nieuwe campagneboodschap is relevant, duidelijk en zet sterk aan tot een meerjarige verlenging van de klantrelatie. Het aantal klanten dat een direct opzegbaar contract omzet naar een ZekerDalen-contract vervijfvoudigt. De switchintentie daalt, de loyaliteit neemt toe. De campagne-ROI en gecreëerde waarde zijn uitzonderlijk hoog. Missie geslaagd voor onze klanten en voor Essent.
Juryrapport
Essent heeft gekozen om zich volledig te richten op haar bestaande klanten. De jury is hier erg over te spreken en vindt de case daarom zeer indrukwekkend.
Vanuit het consumenten inzicht is de propositie heel sterk door vertaald naar de propositie. De jury vraagt zich wel af of de propositie niet sterker is dan de campagne.
In de resultaten zien we de bestaande klanten weinig terug; daarbij is er gebruik gemaakt van massamedia; en de resultaten onder de bestaande klanten zijn zeer mager.
De doelstelling is gericht op bestaande klanten, maar de communicatie is gericht op de massamedia. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom deze case niet goud is maar zilver.
Echter voor een case binnen de utility markt gericht op loyaliteit, kunnen we spreken van een enorm effectieve campagne en indrukwekkende resultaten en de jury is over deze case dan ook zeer te spreken.