Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Het nieuwe Overtoom is Manutan

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2014

Het nieuwe Overtoom is Manutan

Opdrachtgever

Manutan

Bureau('s)

Canday

Samenvatting

Het oer-Hollandse merk Overtoom is begin dit jaar veranderd in Manutan. Van 85% naamsbekendheid naar 0% en weer naar 50%. Met behoud van de marktleiderspositie én binnen drie maanden. De sympathieke change manager Bob de Haan werd in het leven geroepen om de verandering te sturen. Met de nodige zelfrelativering en humor masseerde hij de nieuwe naam langzaam in onze hoofden.

Wat resulteerde in een campagne die de gemoederen bezig hield en de naamsbekendheid, merkvoorkeur en merkoverweging gigantisch heeft doen groeien. Waardoor Manutan haar marktleiderspositie glansrijk heeft behouden. 

Juryrapport

Bij deze case verplaatste de jury zich onmiddellijk in de situatie van de marketeers bij Overtoom: Je zou deze vraag maar op je bureau krijgen! De bekende merknaam Overtoom moet worden vervangen door een ingewikkelde, onaantrekkelijke naam Manutan.

De waardering is dan ook groot voor het lef dat is getoond. De jury vindt het een gewaagde keuze om voor een typetje te kiezen om de naamwissel te realiseren. Bovendien zou het typetje tijdelijk en alleen voor de naamswissel worden ingezet.

Onmiskenbaar is de nieuwe naam Manutan overtuigend onder de aandacht gebracht. Maar heeft Manutan ook echt Overtoom vervangen? De jury twijfelt hierover. De resultaten van het trackingonderzoek bieden hierover onvoldoende helderheid, omdat de resultaten op bekendheid voor Overtoom en Manutan zijn samengenomen. Hoe staat het merk Manutan er nu werkelijk voor? En hoeveel invloed heeft SEA op de commerciële resultaten gehad?

De jury plaatst de grootste kanttekening bij het feit dat consumenten ook nu nog via overtoom.nl bij Manutan terechtkomen.

Omdat de effectiviteit van de naamwissel niet voldoende helder wordt gemaakt in de case concludeert de jury dat de case niet EffieWaardig is. Maar daarbij geeft de jury wel aan dat zij erg nieuwsgierig hoe het merk Manutan zich gaat ontwikkelen en benieuwd is naar de volgende stap.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?