Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank
Merkcampagne - Effie Awards 2014 - goud
Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank
Effie bekroning
goud
2014
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Vanuit de onderscheidende missie/visie van Triodos Bank is een merk- en communicatieconcept neergezet zonder productpush, maar vanuit de grondgedachte dat communicatie de doelgroep moet inspireren en in beweging zetten. Zo verbonden we Triodos Bank aan een groeiende onderstroom in de samenleving en werd zij voor een bredere doelgroep referentiepunt. Marketingcommunicatie heeft direct bijdragen aan de missie om financier van verandering te willen zijn. Zonder hijgerige groeistrategie ter optimalisatie van shareholders-value resulteerde dit in een verdubbeling van het aantal klanten, balans totaal en kredietverlening; en een grotere impact in de samenleving.
Juryrapport
De Triodos case is een case die bij de jury veel respect afdwingt. Het is een echte merkcase, waarin Triodos laat zien hoe het jaar na jaar, rustig en consequent, zijn merkkracht laat groeien. De jury is onder de indruk over de bijzonder hoge kwaliteit van deze case. De case laat zien hoe het maatschappelijk inzicht, de commerciƫle doelstellingen, strategie en communicatie naadloos in lijn liggen met elkaar. Het is een schoolvoorbeeld van het consequent bouwen aan een sterk merk.
Bovendien is de case heel helder en overtuigend geschreven. De case is goed onderbouwd met relevant cijfermateriaal. Maar specifiek ook op het gebruik van citaten uit onderzoeksrapporten wordt positief gereageerd.
De jury heeft uiteraard ook stilgestaan bij de vraag of communicatie wel een doorslaggevende rol heeft gespeeld in het succes. Triodos heeft met zijn propositie onmiskenbaar het maatschappelijk tij mee. De case heeft de jury voldoende overtuigd dat communicatie een belangrijke rol heeft gespeeld. En bovendien, als we de resultaten aan de tijdgeest zouden kunnen toeschrijven, waar is ASR dan?
De jury vindt het heel mooi om te zien hoe het succes van Tridos volledig vanuit eigen kracht wordt gerealiseerd. Het is mooi voorbeeld van een merk dat denkt en handelt vanuit de 'why'. De relatief lage budgetten, de creatieve keuzes die worden gemaakt sluiten hierop aan.
De enige kanttekeningen die de jury plaatst betreffen de summiere rapportages met betrekking tot de markcontext en de online bestedingen. Zo kan de jury kan zich voorstellen dat de klanten niet alleen bij Triodos bankieren, maar ook bij een andere bank zitten.