Wereldwijd de meest waardevolle award voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Georganiseerd door de VIA & BVA

Jillz. Feel free under the apple tree

Terug

Merkcampagne - Effie Awards 2014

Jillz. Feel free under the apple tree

Opdrachtgever

Heineken

Bureau('s)

ARA

Samenvatting

Jillz had als nieuw merk van HEINEKEN gericht op vrouwen weliswaar naamsbekendheid gerealiseerd, maar nog te weinig verkoop en ook het merkbeeld vertoonde puberale trekjes.

Met de nieuwe campagne 'Feel free under the apple tree' worden de commerciële en communicatieve doelen ruimschoots gehaald: Jillz beweegt de doelgroep, verkoopt structureel beter en ontwikkelt een geheel nieuwe kopersgroep en categorie met ruimte voor nieuwe (HEINEKEN) merken. Het is erg krap dat Jillz een groei kan laten zien in een al jaren dalende alcoholmarkt.

‘Feel free under the apple tree’ is op weg een fenomeen te worden en Jillz hét alternatief voor bier en wijn. De huidige groei maakt het waarschijnlijk dat Jillz (en daarmee cider) een blijvende aanvulling op bestaande categorieën is.

Van probleempuber is Jillz een prachtige, zelfstandige vrouw geworden en zal mogelijk zelfs uitgroeien tot een wereldvrouw.

Juryrapport

In 2012 wordt Jillz opnieuw geïntroduceerd, nu veel nadrukkelijker als alternatief voor bier voor vrouwen. Met de belofte "Feel free under the apple tree" ontwikkelt Jillz cider tot een waardige categorie.

De jury is enthousiast over de mooie resultaten die worden bereikt. Tegelijkertijd mist de jury aanwijzingen waaruit blijkt dat de communicatie de doorslag heeft gegeven.
Zo wordt er wel gerapporteerd op de algemene statements lekker, verfrissend en voor mij, maar niet specifiek op de gekozen positionering.

Daarnaast geeft de jury aan dat men bij de 'here to stay' ambitie, ambitieuzere doelstellingen verwacht. Ook is de looptijd van de campagne vanuit dat perspectief vrij kort.

Het is voor de jury niet duidelijk hoe de groei precies tot stand is gekomen. De penetratie groeit behoorlijk: waar komt deze groei vandaan? Wat is de rol van sampling en distributie hierbij geweest?

De jury geeft aan onvoldoende inzicht te hebben gekregen in de impact van de campagne en de gerealiseerde merkkracht van Jillz binnen de gekozen looptijd.

Sluit

Contactgegevens

T. 085 - 401 08 02

VIA kantoor
Weesperplein 4b
1018 XA Amsterdam

Sluit

Typen om te zoeken

Sluit

Ben jij je inloggegevens kwijt?