Windows XP End of Support
Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2014
Windows XP End of Support
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
Microsoft stond aan de vooravond van de beĆ«indiging van de ondersteuning van het bekendste en meest gebruikte besturingssysteem ter wereld. En toch koos Microsoft er voor om, tegen de internationale strategie in, een eigen weg te kiezen van menselijke communicatie en begripvolle uitleg van de gevolgen, in plaats van het momentum te gebruiken om Windows 8 te verkopen. Een moment met enorme PR risico’s. Maar waarvan een moment werd gemaakt van zeer positieve PR met een groot bereik, bekendheid en begrip van de boodschap en groeiende brand loyalty. Naast het behalen van al onze doelstellingen, werd onze aanpak bovendien beloond met een onverwachte en ongeplande stijging in sales.
Juryrapport
De jury ziet geen rode draad in de communicatie, het is te weinig een campagne. Het idee van de houdbaarheidsdatum is goed, maar is onvoldoende uitgewerkt. Marketingtechnisch heeft Microsoft een mogelijk risico goed gemanaged, maar uit de casebeschrijving wordt niet duidelijk welke rol communicatie daarin gespeeld heeft.
De behaalde resultaten zijn goed, maar het gaat meer om bekendheid dan om bewustwording. Deze case lijkt eerder thuis te horen in de categorie ‘gedragscampagnes’, omdat er geen sprake is van een maatschappelijk issue of een nieuwe gedachte.
De case wordt als niet EffieWaardig beoordeeld.