Rijksmuseum 'onze helden zijn terug'
Bewustwordingscampagne - Effie Awards 2014
Rijksmuseum 'onze helden zijn terug'
Opdrachtgever
Bureau('s)
Samenvatting
De resultaten overtreffen alle verwachtingen. Meer dan tien miljoen mensen in 189 landen zien de flashmobfilm over de terugkeer van de Nachtwacht. Iedereen weet weer wie de hoofdsponsor is van het Rijksmuseum. De sponsorbekendheid van ING verdubbelt naar 25%; het Rijksmuseum wordt verreweg het bekendste sponsorobject van de bank. Ruim 200.000 ING-klanten maken gebruik van het aanbod om met 50% korting het Rijksmuseum te bezoeken. ING bevestigt met deze campagne haar maatschappelijke relevantie op het gebied van kunst en cultuur.
Juryrapport
De gekozen creatieve invulling van de campagne verdient alle lof, de jury heeft bijzonder veel waardering voor de film (flashmob). De film heeft veel bekendheid gegeven, maar is meer een stunt dan een campagne.
De case is verder weinig ambitieus en niet overtuigend geschreven. De doelstelling waarin staat dat de bekendheid van sponsorship met 25% moet stijgen is een imago-doelstelling en geen bewustwordingsdoelstelling. Uit de case komt verder onvoldoende naar voren hoe de totale campagne gewerkt heeft, de rode draad mist. De campagne heeft niet gezorgd voor een maatschappelijke discussie of bewustwording. Communicatie heeft niet 1 op 1 bijgedragen aan campagneresultaten en verdient volgens de EffieJury daarom geen bekroning.